- - https://andisheh-nou.org -

اعتراضات کارگران هپکو و آذر آب:حضور عوامل انتظامی در اطراف کارخانه‌‌ها

ابوالفضل پوروفایی، مسئول کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان مرکزی در خصوص وضعیت کنونی کارگران دو کارخانه آذرآب و هپکو به خبرنگار ایلنا می‌گوید: بخشی از این کارگران امروز در محل کار خود حاضر شده‌اند و در مورد کارگرانی که در معرض برخورد قهری روز گذشته قرار داشتند؛ باید گفت که حال عمومی آنها خوب است اما در حال حاضر به مرخصی آمده‌‌اند.

این مقام صنفی کارگری در مورد اینکه آیا در جریان اجتماعات صنفی روز گذشته، از میان کارگران آذرآب یا هپکو فردی بازداشت شده است؟ گفت: در استعلام‌هایی که از شورای تامین استان گرفتیم، هیچ صحبتی از بازداشت کارگران در جریان تجمع روز گذشته نشده است.

رییس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان مرکزی همچنین در خصوص وضعیت امروز این دو واحد صنعتی گفت: غیر از کارگرانی که امروز به محل کار خود مراجعه کرده‌اند از ساعات ابتدایی صبح امروز عوامل انتظامی در اطراف دو شرکت آذرآب و هپکو مستقر شده‌اند.

پوروفایی با انتقاد از رفتاری روز گذشته با کارگران معرتض هپکو و آذرآب صورت گرفت، گفت: اعتراضات صنفی کارگران به دنبال احقاق حق آنها و دریافت مطالبات عقب افتاده شش ماهه‌شان بود، ولی برخورد نیروی انتظامی شایسته کارگرانی که به دنبال دریافت مطالبات خود هستند؛ نبود.

این فعال صنفی کارگری که در ترکیب هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور نیز حضور دارد؛ افزود: در حال حاضر وضعیت بحران کارگران این دو کارخانه از حوزه رسیدگی استانی خارج شده است؛ پس از شش ماه حقوق نگرفتن و اعتراض کارگران حالا دیگر کاری از دست مسئولان استانی برنمی‌آید و هیات دولت و شخص رئیس‌جمهور، وزیر صنعت و وزیر کار باید در مورد این موضوع تصمیم بگیرند.

عاملان برخورد با  کارگران هپکو وآذر آب باید جواب‌دهند

حسین حبیبی (بازرس کانون‌عالی شوراهای اسلامی کار کشور) از مسئولان دولت، قوه قضاییه و مجلس خواستار رسیدگی به وضعیت کارگران دو کارخانه هپکو و آذر آب در استان اراک که در جریان برپایی اجتماع صنفی روز گذشته با آنها برخورد قهری صورت گرفته بود؛ شد.

این فعال صنفی کارگری با تاکید براینکه برخورد خشن روز گذشته با هیچ معیار انسانی سازگاری ندارد، گفت: از دولت به ویژه مسئولان وزارت کار، نمایندگان مجلس و مقامات قضایی و انتظامی انتظار می‌رود با مسببان حادثه روز گذشته برخورد کنند.

وی افزود: این کارگران به‌دنبال حقوق صنفی خود برای تهیه نان شب خود بودند و نباید با آنها اینگونه برخورد می‌شد.

وی افزود: جامعه کارگری ایران در مقام حمایت از هم‌صنفان خود در کارخانه‌های هپکو و آذرآب اراک خواهان توجه ویژه مسئولان مربوطه به وضعیت پیش آمده هستند.

حوزه روابط کار از رکود اقتصادی حاکم بر کشور هم نامناسب‌تر است

علی خدایی (عضو کارگری شورای عالی کار) در همین‌باره گفت: وضعیت روابط کار با چالش‌هایی روبه‌رو است که مسئولان کشور به خصوص وزیر کار باید در واکنشی سریع به مسائل کارگران اراک رسیدگی کنند تا هرچه زودتر وضعیت آنها بهبود پیدا کند.

او ادامه داد: فضای کار کشور با توجه به مسائل رخ داده در برخی کارخانه‌ها و کارگاه‌ها مانند چسب هل و رفتار با کارگران و همچنین حاشیه‌های اعتراض کارگران کارخانه‌های هپکو و آذرآب نشان می‌دهد که وضعیت حوزه روابط کار از رکود اقتصادی که مسئولان کشوراز آن صحبت می‌کنند؛ هم نامناسب‌تر است.

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در پایان اضافه کرد: نباید در مقابل کارگرانی که شش ماه حقوق دریافت نکرده‌اند برخوردهای تند کرد. فعالان کارگری هرگونه برخوردی را با کارگران محکوم می‌کنند.