- - https://andisheh-nou.org -

کنگره مشارکتی‌ها با تابلوی حزب اتحاد ملت برگزار شد

حضور سید عمادالدین خاتمی، ساجده عرب سرخى و تعدادی از نزدیکان فعالان سیاسی اصلاح طلب نشان داد که حزب اتحاد ملت حتی به رشد تشکیلاتی در بدنه حزبی خود معتقد نیست و دوپینگ ژن خوب، برخی از افراد جوان و جویای نام را به شورای مرکزی این حزب در حال قدرت‌یابی ارتقا می‌دهد.

صبح نو

روز پنجشنبه هفته گذشته، سومین کنگره حزب اتحاد ملت ایران با حضور فعالان سیاسی جریان اصلاحات در سالن همایش‌های امام علی (ع) برگزار شد. در این کنگره علاوه بر نطق جنجال‌آفرین، برای دومین بار علی شکوری راد به دبیر کلی این حزب رسید.

اعضای حزب  منحله مشارکت برای آغاز فعالیت سیاسی خود نیازمند بستری قانونی بودند؛ در همین راستا تلاش‌های جدی برای دریافت مجوز فعالیت حزب اتحاد ملت ایران آغاز و سرانجام باوجود سوابق تنش زای موسسان مجوز فعالیت آنان صادر شد و می‌توان حضور حزب اتحاد ملت در عرصه سیاسی کشور را بارزترین اقدامات هدفمند دولت یازدهم برای کنش سیاسی اصلاح‌طلبان و رضایت این جریان سیاسی دانست. اقدام هدفمند دولت در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم با‌درخواست حضور اعضای این حزب در اتاق عملیات روانی معطوف به تخریب رقبا در پوشش شعار انتخاباتی «به عقب بازنمی‌گردیم» رخداد داد.

گردهمایی مشارکتی‌ها

مرداد دو سال قبل نخستین کنگره حزب اتحاد ملت برای فعالیت مجدد در سپهر سیاست کشور برگزار شد؛ آنان به روایت آذر منصوری عضو شورای مرکزی از پیشروان و ادامه‌دهنده گفتمان اصلاح‌طلبی در کشور هستند.

بنا بر اساسنامه سومین کنگره حزب اتحاد ملت به منظور انتخاب شورای مرکزی، هیات داوری و دبیر کل با پیام رییس دولت اصلاحات و حضور کنشگران شاخص اصلاحات، مانند عبدالله نوری، بهزاد نبوی، سعید حجاریان، مصطفی تاج‌زاده ،محمدرضا خاتمی و محمد سلامتی آغاز شد. هادی خانیکی از اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد ملت پیام رییس دولت اصلاحات را خواند که معطوف بر «دستور» تقلیل اقدامات تنش‌زا میان احزاب اصلاح طلب بود؛  حزب اتحاد ملت پوشش قانونی حزب منحله مشارکت است. آنان احیا تشکیلاتی و سازماندهی نوین شبکه رهاشده حزب منحله مشارکت را هنگامی که نسل جوان آن رهسپار حزب ندای ایرانیان شده بودند؛ در‌دستور کار قراردادند.

خطابه کینه و کنایه

بار دیگر رقابت درون جناحی برای کسب و ارتقای قدرت در میان اصلاح طلبان به جدالی جدی بدل شده است؛ کارگزارانی‌ها حضور خود در کابینه دولت دوازدهم را تثبیت و از سوی دیگر محمدعلی نجفی را روانه شهرداری تهران کردند و همچنین محمدرضا عارف و نزدیکانش کماکان در رأس نهاد تصمیم‌ساز جریان اصلاحات در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات و فراکسیون امید حضور دارند.

از سوی دیگر  در دو سال اخیر حزب اتحاد ملت با احیا سازمانی و بازسازی تشکیلاتی بدنه حزب مشارکت و جذب نیروهای جوان گوی سبقت از همتایان اصلاح طلب خود ربوده است. علی شکوری راد در کنگره سوم حزب اتحاد ملت ایران، از تثبیت نقش و جایگاه اصلاح‌طلبان پس از برداشتن گام‌های مناسب بعد ازآنچه بحران سال 88 خواند؛ سخن گفت و از آغاز طرح مطالبات اصلاح‌طلبانه خبر داد. حزب اتحاد ملت معتقد است که هدایت و انسجام‌بخشی رییس دولت اصلاحات نقش بی‌بدیلی در ترغیب جامعه به سمت گفتمان اصلاحات داشته است؛ علی شکوری راد از آغاز گفتمان جدیدی در سپهر سیاسی کشور خبر می‌دهد و اظهار داشت:«گفتمان خاتمی» به هر دو انتخابات رنگ و جلوه‌ای ویژه داد و رویکرد اصلاح‌گرانه را به مبنای داوری و مشارکت در انتخابات تبدیل کرد.» برخلاف این تحلیل، حزب کارگزاران سازندگی پیروزی‌های اخیر اصلاح‌طلبان را ماحصل گذار از رادیکالیسم آنان در اغتشاشات پس از انتخابات سال 88 و ترجیح روحانی مصلح و معتدل بر عارف اصلاح‌طلب را اوج پراگماتیسم در میان اصلاح‌طلبان تعبیر می‌کنند. دبیر کل حزب اتحاد ملت در نطقش با صراحت بیشتر به جدال گفتمانی با کارگزارانی‌ها می‌پردازد؛ او ترسیم افق جدیدی پس از انتخابات اردیبهشت ۹۶ در رفع تدریجی حصر دانست در‌حالی که حزب کارگزاران سازندگی حتی درخواست حداقلی مانند وزارت زنان، عدم حضور اصول‌گرایان در کابینه را «نابهنگام» و آغاز کوک ساز رادیکالیسم تعبیر می‌کند و از سوی دیگر در حالی که حزب کارگزاران معتقد است که چشم‌انداز کنشگری باید به سمت و سوی عبور از ایدئولوژی و اصالت بخشیدن به «استراتژی» باشد و خواهان ائتلاف با اصول گرایان سنتی با محوریت آقای ناطق نوری و علی‌لاریجانی هستند. علی شکوری راد بر ایدئولوژی پافشاری و چشم‌اندازی متفاوت با حزب قدرتمند کارگزاران سازندگی ترسیم می‌کند و اظهار داشت:«ما راه اصلاحات را برگزیده‌ایم تا موانع مسیر مشارکت هر چه بیشتر ایرانیان را از پیش پا برداریم. اهداف اصلاح‌طلبانه ما ملی است و روش‌های‌ ما نیز دررسیدن به آن‌ اهداف اصلاح‌طلبانه و مسالمت‌جویانه است. آنچه به عنوان گفتمان اصلاح‌طلبی از آن یاد می‌شود، ترکیب جدایی‌ناپذیر از آن اهداف با چنین روش‌هایی برای همه مردم است.» این روزها نوک پیکان انتقادات اصلاح طلبان به سمت محمدرضا عارف نشانه رفته است؛ علی شکوری راد نیز به جمع آنان پیوست؛ او با حمله به ادبیات سهم خواهانه عارف پیش از اعلام اسامی کابینه دولت دوازدهم؛ سیاست حزب اتحاد ملت را نقطه مقابل سیاست ورزی عارف ترسیم کرد و گفت: «سیاست ما تاکنون نه سهم‌خواهی از دولت بوده است و نه سهم‌خواهی خواهد بود»

تکرار ژن‌های خوب

ژن خوب برای جریان اصلاحات کارکردی همیشگی دارد؛ آنان حتی جوانگرایی را با ژن خوب مدنظر دارند. حضور سید عمادالدین خاتمی، ساجده عرب سرخى و تعدادی از نزدیکان فعالان سیاسی اصلاح طلب نشان داد که حزب اتحاد ملت حتی به رشد تشکیلاتی در بدنه حزبی خود معتقد نیست و دوپینگ ژن خوب، برخی از افراد جوان و جویای نام را به شورای مرکزی این حزب در حال قدرت‌یابی ارتقا می‌دهد.