- - https://andisheh-nou.org -

مرخصی اجباری و تعدیل صدها کارگر در دو واحد تولیدی

شماری از کارگران کارخانه ماشین سازی هپکو در استان مرکزی گفتند که “بدون آنکه مطلع شده باشند از روز (شنبه / هفدهم تیرماه) به مرخصی فرستاده شده اند و در حال حاضر دربهای این واحد صنعتی تا پایان ماه جاری به روی آنها بسته شده است”. همچنین منابع خبری در استان قزوین از سرگردانی دست‌کم ۶۵ نفر از کارگران تعدیل شده کارخانه بلورک البرز خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، براساس تصمیم ستاد تسهیل رفع موانع تولید استان مرکزی، از ابتدای هفته جاری حدود ۹۰۰ نفر از کارگران کارخانه هپکو برای مدت دو هفته به مرخصی اجباری فرستاده شدند.

شماری از کارگران کارخانه ماشین سازی هپکو در استان مرکزی در تماسی افزودند: “بدون آنکه مطلع شده باشند از روز (شنبه / هفدهم تیرماه) به مرخصی فرستاده شده اند و در حال حاضر دربهای این واحد صنعتی تا پایان ماه جاری به روی آنها بسته شده است”.

از قرار معلوم این تصمیم در جلسه روز پنج شنبه (۱۵ تیر ماه) مسئولان استان مرکزی، سهامدارومدیریت در محل استانداری استان مرکزی گرفته شده و ظاهرا اعضای شورای اسلامی کار کارخانه از آن بی‌اطلاع بوده‌اند.

به گفته منابع بعد از این تصمیم، خبر تعطیلی کارخانه در ساعات پایانی شنبه شب، از طریق شبکه‌های اجتماعی به کارگران اطلاع رسانده می‌شود اما با این حال شماری از همکاران آنها که همچنان بی‌خبر بودند برای بامداد شنبه در محل توقف سرویس حمل و نقل کارخانه حاضر می‌شوند اما چون از آمدن ماشین خبری نمی‌شود با هزینه شخصی به محل کار خود مراجعه و در نهایت با دربهای بسته کارخانه مواجه می‌شوند.

این کارگران همچنین نگران آن هستند در نتیجه مشکلاتی که شرکت هپکو با آن روبروست رویه مرخص‌های اجباری آن‌ها در ماه‌های آتی نیز ادامه پیدا کند.

نزدیک ۹۰۰ کارگر در کارخانه هپکو اراک اشتغال دارند، آن‌ها می‌گویند که این شرکت دست‌کم از اسفند ماه سال ۹۵ تا هم اکنون بابت حدود چهار ونیم ماه مطالبات مزدی هنوز بدهکار است.

این کارگران آخرین بار درروز‌های (۱۲، ۱۳، ۱۴ و۱۵ تیر ماه) برای وصول معوقات مزدی خود به مدت ۴۱روز تجمع کردند که در ‌‌نهایت ‌‌کارفرما وعده پرداخت بخشی از مطالبات مزدیشان را در محل نماز خانه داد اما این وعده تاکنون محقق نشده است.

کارگران اخراجی بلورک قزوین هنوز سرگردانند

به گزارش ایلنا، منابع خبری در استان قزوین از سرگردانی دست‌کم ۶۵ نفر از کارگران تعدیل شده کارخانه بلورک البرز خبر می‌دهند.

به گزارش ایلنا مورخ ۱۳۹۶/۰۴/۱۹، این کارگران که پیش‌تر در این کارخانه مشغول کار بودند از تقریبا نهم اسفند ماه سال ۹۵ به دلیل آنچه که رکود بازار نامیده شده است به دستور کارفرما تعدیل شده‌اند.

گفته می‌شود این کارگران قرار بود برای اردیبهشت ماه سال ۹۶ دوباره به سرکار سابق خود بازگردند، اما بنا براظهارت کارفرما هنوز امکان این امر میسر نشده است.

یکی از کارگران در تشریح موقعیت خود و دیگر همکاران بیکار شده‌اش گفت: “زمانی که بعد از اخراج برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به شعبه تامین اجتماعی شهر صنعتی البرز مراجعه کردیم به ما گفته شد که به دلیل مخدوش بودن سوابق بیمه‌ایشان مقرری بیمه بیکاری به ما تعلق نمی‌گیرد”.

به گفته وی تقریبا از یکسال قبل حق بیمه کارگران این کارخانه به اداره تامین اجتماعی شهر صنعتی البرز پرداخت نشده است.

این منابع کارگری از تلاش کارگران اخراجی برای دریافت مقرری بیمه بیکاری و بازگشت به کار خبر داده‌اند. آنان می‌گویند: “بعد از ۱۶ تا ۲۰ سال سابقه کار در این کارخانه وسایر واحد‌های دیگر فرصت شغلی جدیدی برایمان وجود ندارد”.

به غیر از این ۶۵ کارگر اخراجی، هنوز ۴۵ کارگر قدیمی دیگر در این کارخانه باقیمانده‌اند که در مجموع هرکدام از آنها نیز از شهریور ماه سال گذشته تاکنون فقط مبالغی را به صورت علی الحساب دریافت کرده‌اند.

در ادامه این کارگر دلیل کاهش فعالیت تولیدی بلورک را بدهی‌های معوقه عنوان کرد و گفت: “عمده‌ترین مشکل مالی این کارخانه بدهی  به اداره گاز شهر صنعتی است چنانچه  اسفند ماه سال گذشته گاز کارخانه تقریبا به مدت یک ماه قطع شده، همچنین بخشی از ماشین آلات واموال این کارخانه از سوی یکی از طلبکاران بانکی توقیف شده است”.

از قرار معلوم در راستای این مسئله دولت با پرداخت تسهیلات به این واحد صنعتی موافقت کرده است و برای همین کارگران انتظار داشتند که وضعیت شغلی و مزدی آنها بهبود یابد.