- - https://andisheh-nou.org -

مذاكره تيلرسون در جده، رايزني بن علوي در تهران

وزير مسوول در امور خارجي عمان با حسن روحاني و جواد ظريف ديدار كرد.

ركس تيلرسون، وزير خارجه ايالات متحده در جده عربستان سعودي و يوسف بن علوي، وزير مسوول در امور خارجي عمان در تهران. بحران ميان قطر و برخي كشورهاي عربي به سركردگي عربستان سعودي همچنان ادامه دارد. تطويل اين بحران در حالي كه در ابتدا با رفتارهاي تند و عجولانه دولت دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا پيچيده‌تر هم شد كه اكنون تمام بازيگران منطقه‌اي و قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي را نگران كرده است. در شرايطي كه ركس تيلرسون در نخستين ماموريت جدي خود در جامه وزير امور خارجه امريكا براي گره‌‌گشايي از بحران تور خاورميانه‌اي خود را آغاز كرده و با وزراي امور خارجه كشورهاي عضو ائتلاف مبارزه با تروريسم در جده تشكيل جلسه داده است، يوسف بن علوي، چهره نام‌آشناي ايراني‌ها در چندسال اخير به تهران سفر كرده و با رييس‌جمهور و وزير امور خارجه ايران ديدار كرد. سفري كه نشان مي‌دهد بازيگران معقول و آينده‌نگر در منطقه پربحران خاورميانه ترجيح مي‌دهند بيش از اين بر شكاف ميان ايران و اعضاي شوراي همكاري خليج فارس نيفزايند.
به انسجام و همكاري بيشتر كشورهاي منطقه نياز داريم
نخستين ديدار يوسف بن علوي در تهران با حسن روحاني، رييس‌جمهور بود. در اين ديدار رييس دولت يازدهم گفت: ايران و عمان در طول سال‌هاي گذشته در مسائل دوجانبه‌ و منطقه‌اي روابط صميمي و برادرانه‌اي داشته‌اند. عمان، كشوري دوست و همفكر در بسياري از سياست‌هاي منطقه‌اي است و بايد از فرصت روابط خوب تهران- مسقط در راستاي توسعه، تقويت و تحكيم همه‌جانبه مناسبات و همكاري‌هاي في‌مابين به نفع مردم دو كشور استفاده كنيم.
روحاني توافقات اقتصادي ايران و عمان در بخش‌هاي مختلف از جمله انرژي، همكاري‌هاي دو جانبه بندري، كريدور ترانزيتي شمال- جنوب و توسعه روابط تجاري و اقتصادي ميان تجار و بخش‌هاي خصوصي دو كشور را حايز اهميت برشمرد و بر ضرورت تلاش مسوولان در كميسيون مشترك دو كشور براي تسريع در اجراي هرچه زودتر اين توافقات تاكيد كرد. رييس‌جمهور امكانات پيشرفته بنادر جنوبي ايران از جمله بندر چابهار را فرصت و ظرفيت مناسبي براي توسعه روابط تجاري و اقتصادي ميان كشورهاي منطقه برشمرد و افزود: شركت‌ها و بخش‌ خصوصي عمان نيز مي‌توانند در پروژه‌هاي گوناگون كشورمان حضور يافته و در آنها مشاركت و سرمايه‌گذاري كنند.
رييس‌جمهور با اشاره به لزوم تلاش و همكاري كشورهاي منطقه براي حل مشكلات و معضلات منطقه‌اي، خاطرنشان كرد: امروز تروريسم، اختلاف‌افكني و مداخلات نابجاي برخي كشورها در امور داخلي ديگران منطقه را شعله‌ور كرده كه فروكش كردن آن نياز به انسجام و همكاري بيشتر كشورهاي منطقه دارد. جمهوري اسلامي ايران با همه توان به دولت‌هايي كه براي مبارزه با تروريسم تقاضاي كمك داشته‌اند، پاسخ مثبت داده است. ايران هنگامي كه ملت عراق در مسير مبارزه با تروريسم نيازمند كمك بود در كنار آنها قرار گرفت و تا آزادي موصل به آنان كمك كرد و در آينده هم براي مبارزه با تروريسم در كنار مردم عراق و ساير ملت‌هاي مظلوم منطقه خواهد بود. ريشه‌كن كردن تروريسم به عنوان ميكروبي مسري در منطقه نيازمند كمك و همكاري همه كشورها و استفاده از تمامي توان و امكانات در اين راستا است.
رييس‌جمهور تصميمات اشتباه برخي دولت‌ها را موجب بروز مشكلات در كشورهاي منطقه از جمله يمن، سوريه، بحرين و قطر دانست و افزود: ادامه اين روند، هرگز به نفع كشورهاي منطقه نيست و نخستين متضرر اين سياست‌ها هم دولت‌هاي اتخاذكننده آن خواهند بود.
روحاني راه‌حل مشكلات در يمن و بحرين را تنها در برقراري صلح و مذاكره دانست و گفت: استفاده از شيوه تهديد، فشار و محاصره در مواجهه با كشوري همسايه مانند قطر نيز شيوه‌اي نادرست است و همه بايد تلاش كنيم تا اين تنش‌ها در منطقه پايان يابد.
رييس‌جمهور با اشاره به اينكه ايران، عمان و كويت همواره رايزني‌هاي مثبتي در قبال مسائل منطقه‌اي داشته‌اند، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران از هرگونه تلاش كه منجر به پايان اختلافات و درگيري‌ها در منطقه شود، استقبال مي‌كند.
علاقه به توسعه رابطه، يك تعارف ديپلماتيك نيست
«يوسف بن علوي»، وزير مسوول در امور خارجي سلطنت عمان نيز در اين ديدار روابط ايران و عمان را بسيار مستحكم دانست و افزود: روابط دو كشور نه‌تنها بر مبناي مناسبات ديپلماتيك، بلكه روابطي دوستانه، مستحكم و برادرانه بوده و علاقه به توسعه روابط با ايران نه‌تنها يك تعارف ديپلماتيك، بلكه يك باور در تمام حاكميت عمان است.
وزير مسوول در امور خارجي سلطنت عمان روابط دو كشور را در طول تاريخ، ريشه‌دار ارزيابي كرد و گفت: پيشرفت‌هاي ايران به ويژه در زمينه دستيابي به فناوري هسته‌اي و برجام موجب اقتدار اين كشور، در منطقه و جهان بوده و ايران توانست جامعه جهاني را قانع كند كه يك قدرت بين‌المللي است.
بن علوي بر حل هرچه سريع‌تر اختلافات و رويارويي‌هاي منطقه‌اي از طريق روش‌هاي ديپلماتيك تاكيد كرد و گفت: نقش‌آفريني جمهوري اسلامي ايران در حل و فصل مسالمت‌آميز مسائل منطقه‌اي و همچنين حل بحران سوريه و مبارزه با تروريسم و داعش مهم و تاثيرگذار بوده است. وزير مسوول در امور خارجي سلطنت عمان با تاكيد بر ضرورت تلاش در راستاي توسعه، تقويت و تحكيم بيش از پيش مناسبات تهران- مسقط توسعه روابط با ايران را از سياست‌هاي اصولي عمان برشمرد و خواستار توسعه روابط در بخش‌هاي مختلف از جمله روابط اقتصادي و تجاري و ‌همكاري‌هاي بندري ميان دو كشور شد.
رايزني‌هاي منطقه‌اي با ظريف
يوسف بن علوي بعد از ديدار با حسن روحاني به ساختمان وزارت خارجه رفت و با همتاي ايراني خود ديدار و گفت‌وگو كرد. در اين ديدار دو طرف در خصوص روابط دوجانبه و راه‌هاي گسترش و تعميق مناسبات دو كشور در همه زمينه‌ها گفت‌وگو و تبادل نظر كردند. همچنين دو طرف ضمن مطلوب توصيف كردن روابط دو جانبه بر گسترش روابط اقتصادي دو كشور به موازات روابط بسيار خوب سياسي تاكيد كردند. رايزني و تبادل نظر در خصوص تحولات منطقه‌اي از ديگر محورهاي اين ديدار بود.