- - https://andisheh-nou.org -

حسین کروبی: پدر اکیدا توصیه کردند درباره رفع حصر با هیچ کس دیداری نداشته باشید

شرق در گزارشی درباره دیدار  آقایان رهامی و منتجب نیا نوشته است:

«محسن رهامی» و «رسول منتجب‌نیا» در کنار «هادی خامنه‌ای» از فعالان اصلاح‌طلبی هستند که مدتی است در برنامه‌هایی که از سوی دفتر مقام معظم رهبری برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند؛ از افطاری گرفته تا شرکت در نماز عید فطر. رهامی و منتجب‌نیا پیش‌تر هم دیداری را با مقام معظم رهبری درباره رفع حصر و موضوعات مربوط به اصلاح‌طلبان داشته‌اند. دیداری که برخی از اصلاح‌طلبان آن را شخصی ارزیابی کردند. موسوی‌لاری در‌این‌باره گفته بود: «آقایان رهامی و منتجب‎نیا با پادرمیانی آقای سیدهادی خامنه‎ای به دیدار با رهبری رفتند که البته آن‌گونه که خود اظهار کردند، دیدار شخصی بوده است». حالا محسن رهامی به این بخش از سخنان موسوی‌لاری این‌گونه پاسخ داده است: «این تعبیر اشتباه و توهین است. ملاقات ما شخصی نبود. مثلا چه مسئله شخصی بین ما و رهبری وجود دارد که ایشان یک ساعت برای این بحث وقت گذاشتند. آن ملاقات به‌هیچ‌وجه شخصی نبود. استفاده از واژه پادرمیانی برای آن دیدار غلط است. پادرمیانی برای کسانی است که جایی راهشان نمی‌دهند و یک نفر می‌رود واسطه می‌شود؛ درحالی‌که قبل از آن من از سال ٩٠ تاکنون هفت یا هشت مرتبه به‌عنوان وکیل تام‌الاختیار آقای کروبی با مشاوران عالی رهبری درباره موضوع حصر و آقای کروبی صحبت کردم. من ده‌ها بار با مراجع و علمای قم و فقهای شورای نگهبان که با رهبری در تماس هستند؛ مثل آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مؤمن، جلسه داشتم؛ بنابراین اینکه فکر کنند ما کار شخصی داشتیم و رهبری هم آن‌قدر وقت آزاد دارند که برای کار شخصی یک ساعت زمان گذاشتند، اشتباه است…».
رهامی در جای دیگر مصاحبه با «خبرآنلاین» گفته است: «درحصربودن آقای موسوی و آقای کروبی به نفع برخی افراد است؛ چون نان حصر را می‌خورند؛ بنابراین نمی‌خواهند رفع حصر را پیگیری کنند. از این جهت می‌گویند کار ما برای دیدار با رهبری شخصی بوده و هیچ ارتباطی با اصلاحات ندارد».
چه کسی رابط است
بحث درباره دیدار یا به عبارت درست‌تر ارتباط اصلاح‌طلبان با مقام معظم رهبری از موضوعاتی بود که با درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به موضوعی جدی در این جریان سیاسی تبدیل شد. در نهایت هم اسحاق جهانگیری به‌عنوان این کانال ارتباطی شناخته شد. او خود در مصاحبه‌ای با روزنامه «شرق» در‌این‌باره گفته است: «ما با دوستان و بزرگان اصلاح‌طلب مذاکره‌ای داشتیم؛ آنها تأکید کردند که این کار انجام شود. من هم با آقای رئیس‌جمهور مشورت کردم و نهایتا به این نتیجه رسیدم که این ملاقات (با رهبری) انجام شود که انجام هم شد. هم درباره شرایطی که مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی داشت، صحبت شد و هم شرایط اصلاح‌طلبان. درباره موقعیت، جایگاه و نقش آنها در انقلاب و نظام و نیز درباره سران اصلاح‌طلب هم صحبت شد. جلسه بسیار خوبی بود و من گزارش کامل را به سران اصلاح‌طلب دادم. نظرات مقام معظم رهبری، نظرات بسیار روشنی راجع به افراد و جریان اصلاح‌طلب است و استقبال خیلی خوبی انجام شد. من به سهم خودم سعی می‌کنم تا‌آنجاکه امکان دارد، در ایجاد و برقراری این کانال ارتباطی تلاش کنم… ایشان (مقام معظم رهبری) گفتند از نظر من مشکلی برای اصلاح‌طلبان وجود نداشته و الان هم دوست دارند رابطه مستقیمی با ما داشته باشند. (مقام معظم رهبری) از من خواستند که این نقش را ایفا کنم».
بعد از آن بود که موسوی‌لاری در همان مصاحبه با «خبرآنلاین» گفته بود: «قبل از انتخابات مجلس من و آقایان جهانگیری و انصاری دیداری با رهبری داشتیم. بعد آقای جهانگیری چون در دولت بود، بیشتر این دیدارها را تکرار کرد. جهانگیری خیلی امیدوار است و معتقد است که این رفت‌وآمدها می‌تواند اگر مسائلی در بین باشد، حل کند. آخرین دیدار هم درباره حضور اصلاح‌طلبان در عرصه انتخابات و جامعه بود که رهبری گفته بودند با حضور اصلاح‌طلب‌ها مشکلی ندارند. مطالبی هم درباره آقای خاتمی و محدودیت‌های ایشان در آن دیدار مطرح شده بود».
تعیین این کانال در حالی بود که پیش‌تر رهامی و منتجب‌نیا هم دیداری را با رهبری داشته‌اند. حالا سؤال این است که این دیدار و فرصت تنها باید از یک مجرا صورت بگیرد یا آنکه هر فعال اصلاح‌طلبی می‌تواند از ظرفیت خود در‌این‌باره استفاده کند. شاید جواب این پرسش بتواند فعالانی را که به دیدار رهبری می‌روند، از برچسب‌زدن به یکدیگر دور کند. اینکه موسوی‌لاری بگوید این دیدارها شخصی است و رهامی در پاسخ بگوید عده‌ای نانشان در حصر است یا اینکه عده‌ای خود را وکیل محصوران معرفی بکنند و دیدارشان با رهبری را این‌چنین توجیه کنند.
توضیحات فرزند مهدی کروبی درباره دیدار با رهبری
حسین کروبی، فرزند شیخ مهدی کروبی که طبیعتا درگیری مستقیمی با این موضوع دارد، به پرسش‌های «شرق» در‌این‌باره جواب می‌دهد. به گفته حسین کروبی «محسن رهامی مشاور شیخ است؛ اما از جانب ایشان وکیل نبوده است که بخواهد به دیدار رهبری برود. آقای کروبی (شیخ مهدی) به ما که فرزندان ایشان هستیم، هم توصیه اکید کرده‌اند که درباره مسئله حصر من، با هیچ‌کس دیداری نداشته باشید و با احدی هم صحبت نکنید. ما هم در این هفت سالی که از حصر می‌گذرد، با هیچ‌کسی در‌این‌باره دیداری نداشته‌ایم».
او ادامه می‌دهد: «اینکه آقایان رهامی و منتجب‌نیا رفته‌اند و با رهبری دیدار داشته‌اند، لطف آنها بوده است و ما هم قدردان ایشان هستیم؛ اما این دیدار از ناحیه خودشان صورت گرفته است؛ یعنی به دلیل اینکه احساس می‌کردند مسئله حصر و رفع آن به نفع مصالح نظام است، به دیدار رهبری رفته و با ایشان صحبت کرده‌اند».
فرزند مهدی کروبی همچنین درباره دیدار منتجب‌نیا و رهامی اضافه می‌کند: «من در جریان آن ملاقات یک‌ساعته قرار گرفتم که درباره حصر بوده است، هم منتجب‌نیا و هم رهامی گفتند آن دیدار از ناحیه خودشان بوده است».
فرزند مهدی کروبی درباره اینکه واقعا کسی به دنبال کاسبی با محصورین است، می‌گوید: «جریان‌هایی در فضای سیاسی هستند که گمان می‌کنند با رفع حصر عرصه یکه‌تازی آنها در سپهر سیاست به خطر می‌افتد و به‌همین‌دلیل هم علاقه‌ای ندارند حصر پایان پیدا کند که این نگاه باید تغییر پیدا کند».
فرزند مهدی کروبی در نهایت تأکید می‌کند: «هرکسی درباره رفع حصر هر تلاشی که می‌تواند انجام دهد، قابل‌تقدیر است و نباید در این موضوع در را به روی ظرفیت‌ها بست. مثلا آقای موسوی‌لاری مدتی پیش با آقای طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه، دیدارهایی را درباره رفع ممنوع‌التصویری آقای خاتمی انجام داده بود. من حتی از آقای خاتمی سؤال کردم که ایشان گفتند در جریان این دیدارها نبوده‌اند؛ بنابراین اگر بخواهیم تلاش‌ها را از ناحیه شخصی نگاه کنیم، می‌توان به این دیدار هم وجه شخصی داد. درحالی‌که همان‌قدر که رفع حصر برای ما دغدغه است، رفع ممنوع‌التصویری هم دغدغه است و باید از همه ظرفیت‌های بهره برد».