- - https://andisheh-nou.org -

رانندگان کامیون بار دیگر اعتصاب کردند

رانندگان کامیون و کامیونداران در چند شهر مختلف ایران بار دیگر اعتصاب کردند. طی روزهای گذشته خبرهای ضد و نقیضی از دور تازه اعتصاب رانندگان منتشر شده بود، با این حال هیچ منبع رسمی این خبر را تائید نکرد. کانال تلگرامی اتحادیه رانندگان و کامیونداران اما دوشنبه ۱۴ آبان تصاویر و ویدئوهایی از عدم حرکت کامیون‌ها در چند شهر مختلف منتشر کرده است. به گزارش این منبع خبری دور تازه‌ای از اعتصاب رانندگان وارد چهارمین روز خود شده و ادامه خواهد داشت.

رانندگان کامیون و کامیونداران در دور تازه اعتصابات خود، علاوه بر مطالبات صنفی خواستار آزادی همکاران خود نیز هستند.

تصاویر و ویدئوهایی از پایانه‌های باربری و جاده‌های ارتباطی بین شهری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد رانندگان در استان اصفهان، لرستان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و چند استان دیگر خودروهایشان را متوقف کرده و از دریافت بار خودداری می‌کنند.

دور قبلی اعتصاب رانندگان کامیون و کامیونداران ۲۲ مهر ۹۷ پس از آنکه سازمان راهداری ایران با محاسبه نرخ کرایه حمل بار بر اساس وزن و مسافت موافقت کرد، متوقف شد. این اعتصاب از نخستین روز مهر آغاز شده بود.

رانندگان کامیون در پایان دور قبل اعتصابات خود اعلام کرده بودند که چنانچه به مطالباتشان در عمل رسیدگی نشود، باردیگر اعتصاب خواهند کرد.

در جریان اعتصاب مهر ماه رانندگان حدود ۲۷۰ تن از رانندگان معترض در شهرهای مختلف دستگیر و زندانی شدند. مقام‌های قضایی ارشد جمهوری اسلامی ایران رانندگان بازداشت شده را به «اشد مجازات» تهدید کردند. دادستان کل جمهوری اسلامی اتهام رانندگان بازداشت شده را «قطاع‌الطریق» دانست. دادستان قزوین نیز گفته بود که ممکن است برای ۱۷ راننده دستگیر شده در این شهر حکم اعدام صادر شود.

رانندگان کامیون پیشتر نیز در بهار و تابستان سال جاری در دو مرحله به صورت سراسری و یک مرتبه نیز به صورت پراکنده در چند شهر اعتصاب کردند.

مطالبات رانندگان در جریان اعتصاب‌های پیشین افزایش کرایه حمل بار، کاهش حق کمیسیون شرکت‌های باربری، برخورد با فساد ماموران پلیس راه، شناسایی رانندگی به عنوان مشاغل سخت، پرداخت حق بیمه سهم دولت، تامین قطعات یدکی و لاستیک با قیمت ارزان و حذف دلالان و واسطه‌ها از پایانه‌های باربری اعلام شده است.