- - https://andisheh-nou.org -

مسئول کشتار هیات رهبری ولایت قندهار کیست؟

عده ای دست داشتن طالبان را در این حمله رد می کنند، عده ای نیروهای امریکایی حاضر در جلسه را عامل قتل این مقام‌ها می دانند.طالبان در چنین جلسه ای نمی توانستند نفوذ کنند و جز خارجی ها هیچ کس دیگر در این قتل دست ندارد.

یک روز پس از کشتار شمار زیادی از مقام‌های دولتی-امنیتی قندهار، بسیاری از شهروندان این ولایت در بهت و حیرت به سر می‌برند.

یکی از شاهدان عینی در شهر قندهار می گوید هیات رهبری حکومت در قندهار یک شبه از بین رفته است. مردم به شدت ناراحت و نگران هستند. وضعیت شهر به شدت اضطراری است و گشت و گذار بسیار محدود شده و هیچ وسیله نقلیه ای حق عبور و مرور در سرک/خیابان های اصلی را ندارند.

واکنش افکار عمومی

در دقایق اولیه پس از انتشار خبر قتل ژنرال عبدالرازق و تعدادی از هیات رهبری این ولایت، کاربران شبکه های اجتماعی به طور وسیعی با انتشار تصاویری از ژنرال عبدالرازق از قتل وی ابراز تاسف کردند. در حالیکه در این حمله علاوه بر قومندان/ فرمانده امنیه قندهار، زلمی ویسا والی/استاندار قندهار، ژنرال مومن، رئیس امنیت ملی این ولایت، ژنرال نبی الهام، قومندان/فرمانده زون (منطقه) جنوب، آمر/مدیر امنیت فرماندهی و رئیس دفتر ژنرال رازق به همراه رئیس منابع بشری و فیلمبردار تلویزیون ملی به قتل رسیده اند.

طالبان دقایقی بعد، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. با این وجود در مورد قتل هیات رهبری ولایت قندهار اما و اگرهای بسیاری در «افکار عمومی» افغانستان مطرح شده است. عده ای دست داشتن طالبان را در این حمله رد می کنند، عده ای نیروهای امریکایی حاضر در جلسه را عامل قتل این مقام‌ها می دانند. رسانه های داخلی افغانستان گزارش داده اند که یکی از محافظان والی قندهار ژنرال رازق، فرمانده امنیه این ولایت را به قتل رسانده است.

حامد حیدری خبرنگار تلویزیون یک در مورد این حادثه نوشته است که پلیس قندهار سه تن را در رابطه با این حمله بازداشت کرده است و بازجویی از آن‌ها ادامه دارد.

گزارشگر یورونیوز در تماس با یکی از شهروندان قندهار از حال و هوای شهر پرسیده است. اسماعیل یکی از باشندگان/ شهروندان قندهار به فارسی که با لهجه پشتو همراه است، با نگرانی چند بار می پرسد که شما از کجا هستید و چرا می خواهید از من سوال کنید. وی بعد از چند ثانیه به یورونیوز می گوید: «امروز جمعه است و بیشتر جمعه‌ها بازار تعطیل یا نیمه تعطیل است. ما دیروز صدای انفجار نشنیدیم، آنچه که فهمیدیم یک حمله تروریستی بود. مردم می توانند در شهر رفت و امد کنند ولی همه مردم خفه/ ناراحت هستند.»

بزرگان قومی قندهار فیصله شان را اعلام می کنند

با وجود تلاش ما برای گفت‌و‌گو با عارف نورزی، از بزرگان قوم نورزی در قندهار و نماینده مجلس وی گفت که در مراسم خاکسپاری است و نمی تواند صحبت کند.

امرالله صالح، رئیس امنیت ملی پیشین افغانستان در صفحه فیسبوکش به این حادثه واکنش نشان داده است وی با اشاره به مراسم خاکسپاری ژنرال رازق نوشته است که «یک جنرال اسطوره ای را نباید به مانند یک سپاهی گمنام به خاک می سپردند. همه از شهامت، وطن دوستی و حس فداکاری وی حرف می زنیم اما امروز در مراسم خاکسپاری وی غیر از اعضای خانواده و چند تا سرباز کسی از مقام ها حضور نداشتند.»

یکی از مقام های سیاسی افغانستان که نخواست نامش فاش شود، به یورونیوز می گوید: «امروز در کمیسیونی که به همین دلیل برگزار شده بود، دستور رئیس جمهور ابلاغ شد که تا یک هفته دیگر یعنی ۵ عقرب/آبان رای گیری برای انتخابات پارلمانی به تعویق افتاده است و همزمان بزرگان قومی در قندهار جلسه تصمیم گیری برگزار کرده اند و بزودی فیصله/ تصمیمشان را در مورد قتل هیات رهبری قندهار اعلام می کنند.»

وی در رابطه با گمانه‌زنی‌ها از عاملان حمله روز پنج‌شنبه می گوید: «دیروز یک جلسه محرم/سری درباره انتخابات با مقام های امریکایی بود. شما می دانید که در چنین جلساتی هیچ کس حتی رسانه ها اجازه ندارند، حضور یابند و مسایل مهم امنیتی مطرح می شود. جز نیروهای خارجی با هیات رهبری در جلسه، کس دیگری نبود. مردم همه می دانند که کار کیست. طالبان در چنین جلسه ای نمی توانستند نفوذ کنند و جز خارجی ها هیچ کس دیگر در این قتل دست ندارد.»

وی درباره دلیل این حمله می افزاید: «ما نمی دانیم که چه مسایلی در ان جلسه مطرح شده که کار به اینجا کشیده و هیات رهبری به قتل رسیده است.»

واکنش رئیس جمهوری

رئیس جمهور اشرف غنی در خطابه ای چند دقیقه ای این رویداد را «دردناک» توصیف کرده و اعلام کرده است که وزیر دفاع، رئیس امنیت ملی و برخی مسئولان ارشد وزارت داخله را به همراه گروهی از کوماندوها برای بررسی وضعیت به قندهار اعزام می کند. سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور افغانستان در واکنش به این حادثه اعلام کرده است که دیگر نفوذ دشمن در قالب نیروهای امنیتی افغانستان قابل تحمل نیست. برخی از چهره‌های سیاسی افغانستان از جمله عطا محمد نور در واکنش به قتل این ژنرال، وی را یکی از استوانه های قدرت در جنوب افغانستان دانسته و دکتر عبدالله، رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی نیز قتل وی را «جبران ناپذیر» خوانده است.

ژنرال عبدالرازق به عنوان یکی از فرماندهان ضد طالب شناخته می شود که به همین خاطر محبوبیت گسترده ای بین اقوام افغانستان دارد. وی که ۳۹ ساله بود، رابطه خوبی با رئیس جمهور اشرف غنی نداشت و در عین حال مورد انتقاد گروه‌های حقوق بشر بود.

منبع: یورنیوز