- - https://andisheh-nou.org -

نیویورک تایمز گزارش می‌دهد؛ عربستان باید دنبال ولیعهد جدیدی باشد/ بن‌سلمان لایق زندان است

مایه رسوایی است که دولت ایالات متحده و همچنین غول‌های تجاری آمریکا از ولیعهد عربستان حمایت کردند، آن هم هنگامی‌که وی مدیران تجاری را زندانی کرد، نخست‌وزیر لبنان را ربود و در رابطه با قطر بحران آفرید و بدترین بحران انسانی را در یمن به بار آورد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز، گزارش‌ها درباره وضعیت «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی، مدام بدتر می‌شود.

ترکیه مدعی است که فایل‌هایی صوتی در اختیار دارد که نشان از شکنجه و کشته شدن خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی دارد. هنوز هیچ‌یک از این اخبار تایید نشده و کسی نمی‌داند چه پیش آمده است. بسیاری همچنان امیدوارند که خاشقجی بالاخره پیدا شود. اما هر چه می‌گذرد، چنین به نظر می‌رسد که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان، ‌دستور قتل، شکنجه و تکه‌تکه کردن این روزنامه‌نگار را در یک کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) صادر کرده است.

این اقدام بسیار وحشیانه است و واکنش سرد و سست آمریکا نیز به این تلخی دامن زده است. ترامپ پیشتر گفت که بنا ندارد قراردادهای فروش تسلیحات نظامی به عربستان را در پی این واقعه قطع کند. رئیس‌جمهوری آمریکا چنان رفتار می‌کند که انگار باید در واکنش به این قضیه سکسکه‌ای کرد و دوباره به روال عادی بازگشت.

gettyimages-1051960298-1280x720

راستش، مایه رسوایی است که دولت ترامپ و همچنین غول‌های تجاری آمریکا از بن سلمان حمایت کردند، آن هم هنگامی‌که وی مدیران تجاری را زندانی کرد، نخست‌وزیر لبنان را ربود و در رابطه با قطر بحران آفرید و بدترین بحران انسانی را در یمن به بار آورد. این در حالی است که حدود هشت میلیون نفری که در یمن در مرز گرسنگی قرار دارند چندان نگاه مثبتی به بن سلمان ندارند.

ترامپ پیشتر گفته بود که به محمد بن سلمان «بسیار اعتماد» دارد و عنوان کرده بود که او و «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان سعودی، «خوب می‌دانند که چه می‌کنند».

«جرد کوشنر»، داماد ترامپ، نیز از بن سلمان حمایت کرده و رابطه نزدیکی با او برقرار کرده است، بی آ‌ن‌که متخصصان وزارت خارجه را در جریان بگذارد.

بن سلمان خوب می‌داند چگونه با حرف زدن از اصلاحات و در عین حال این دست و‌آن دست کردن در روند اجرای آن‌ها دل مقام‌های آمریکا را به دست آورد. اشارات او مبنی بر به رسمیت شناختن اسرائیل یکی دیگر از دلایلی است که ترامپ و بسیاری از مقام‌های آمریکا آماده‌اند تا از بن ‌سلمان استقبال کنند، حتی اگر وی در دیگر کشورها دست به کشتار و جنایت بزند.

در نهایت، بن سلمان خوب توانست ترامپ، کوشنر و دیگر مقام‌های آمریکا را فریب دهد. کاخ سفید لاف می‌زند که ۱۱۰ میلیارد دلار در پی قرارداد فروش اسلحه به عربستان عاید کشور می‌شود، اما هنوز کوچک‌ترین منبعی در این زمینه رد و بدل نشده است.

چنانچه ریاض نمی‌تواند سلامت خاشقجی را تایید کند، اعضای ناتو باید یک‌صدا سفرای عربستان را از کشورهای خود بیرون کنند و قراردادهای تسلیحاتی با عربستان را فسخ کنند. ایالات متحده نیز باید لایحه ماگینتسکی را که برای منبع تجارت با روسیه در پی نقض حقوق بشر توسط این کشور تصویب کرده بود، در مورد عربستان سعودی نیز به کار بندد و تحریم‌هایی را علیه مقام‌های این کشور وضع کند.

آمریکا باید این قضیه را برای خاندان سلطنتی سعودی مشخص کند که باید در پی ولیعهد جدیدی باشد. ولیعهدی دیوانه که روزنامه‌نگارها را می‌کشد، نخست‌وزیر یک کشور را می‌رباید و میلیون‌ها کودک را گرسنگی می‌دهد نه شایسته ستایش بلکه لایق زندان است.