- - https://andisheh-nou.org -

الحلبوسی ۳۷ ساله رییس پارلمان عراق شد

محمد الزینی، رییس سنی (کهنسال ترین نماینده پارلمان) دیروز، شنبه جلسه پارلمان عراق را با حضور اکثریت نمایندگان آغاز کرد و هشت نماینده در آغاز جلسه خود را به عنوان نامزدهای ریاست پارلمان معرفی کردند اما به تدریج اکثر آن‌ها از پست ریاست پارلمان انصراف دادند.

رقابت بر سر ریاست پارلمان دیروز بین محمد الحلبوسی با 169 رای، خالد العبیدی (وزیر دفاع سابق) 89 و محمد الخالدی (نماینده عرب سنی از فهرست انتخابی بیارق الخیر) با چهار رای (و 12 رای سفید و سه رای باطله) برگزار شد و در نهایت الحلبوسی که مورد حمایت فراکسیون الفتح (نزدیک به الحشد الشعبی) بود، به این پست نایل آمد. اسامه النجیفی،معاون رییس‌جمهوری و رهبر فهرست انتخابی القرار، طلال الزوبعی،نماینده فهرست انتخابی القرار، محمد التمیم،وزیر آموزش و پرورش سابق، احمد عبدا…الجبوری ،استاندار سابق صلاح الدین و رعد الدهلکی ،نماینده دیاله از فراکسیون اتحاد قوا که قبلا خود را نامزد این پست کرده بودند، دیروز از نامزدی ریاست پارلمان انصراف دادند.

احمد الجبوری نماینده عرب سنی از استان نینوا از فهرست انتخابی التمدن نیز که قبلا خود را نامزد این پست کرده بود در بیانیه ای رسمی که در صحن علنی مجلس قرائت کرد، با اعلام انصراف از ریاست پارلمان و حمایت از محمد الحلبوسی گفت که از فراکسیون اصلاح (سائرون و النصر) جدا شده و به فراکسیون سازندگی (الفتح) پیوسته است.

جلسه پارلمان برای انتخاب دو نايب رییس پارلمان ادامه دارد. الحلبوسی جوان 37 ساله ای است که از حزب الحل به ریاست جمال الکربولی بعد از اینکه شب گذشته اکثر اعضای ائتلاف محور الوطنی عرب سنی (حدود 50 نماینده) حمایت خود را از وی اعلام کردند، دیروز توانست این پست را به دست بیاورد.

البته از آنجا که همه چیز در عراق بر اساس قانون سهمیه‌بندی نانوشته شیعی، سنی و کرد تعیین می‌شود، این امکان نیز وجود دارد که جریان‌های سیاسی بر سر پست نخست وزیری هم به توافق رسیده باشند که انتخاب الحلبوسی نیز بخشی از این توافق باشد؛ به این معنا که این وزن جریان‌های سیاسی داخل پارلمان نبوده که به انتخاب الحلبوسی انجامیده بلکه واگذار کردن پست نخست‌وزیری به جریان مقتدی صدر در یک توافق، باعث شده باشد که نامزد نزدیک به العامری 165 رای لازم برای ریاست پارلمان را به دست آورده باشد. به هر حال برای روشن شدن وضعیت سیاسی عراق باید صبر کرد که موضع‌گیری جریان‌های عراقی چه خواهد بود.

درباره الحلبوسی

محمد ریکان حدید علی الحلبوسی متولد 1982 از استان سنی نشین الانبار در غرب عراق است که دارای مدرک مهندسی سازه از دانشگاه مستنصریه بغداد است.

او در سومین دوره انتخابات پارلمانی در 2014 به پارلمان عراق راه یافت و عضویت کمیسیون حقوق بشر و سپس ریاست کمیسیون دارایی پارلمان را در 2016 برعهده داشت.

الحلبوسی در 2017 به عنوان استاندار الانبار منصوب شد و در انتخابات 22 اردیبهشت 97 به عنوان رهبر فهرست انتخابی الانبار هویتنا بار دیگر به پارلمان عراق راه یافت.

پیرامون نحوه رسیدن الحلبوسی جوان به ریاست پارلمان حرف و حدیث زیادی در عراق صورت گرفته و رقبای الحلبوسی ادعا می کنند که او براساس یک زد و بند سیاسی به این پست رسیده است.

جلسه دیروز پارلمان عراق خالی از حواشی نبود و بعضی از نمایندگان فراکسیون سائرون (مورد حمایت مقتدا صدر)، حزب دموکرات کردستان عراق (مسعود بارزانی) و نمایندگان فراکسیون ترکمنان پارلمان ابتدا جلسه را ترک کرده و سپس بار دیگر به جلسه بازگشتند و سرانجام در رای گیری بر سر انتخاب رییس پارلمان شرکت کردند.

انتخاب الحلبوسی براساس توافقی که بین فراکسیون های بزرگ پارلمان (الفتح و سائرون) صورت گرفت، به صورت رای گیری سری انجام شد و 298 نماینده از مجموع 329 نماینده پارلمان عراق دیروز در رای گیری شرکت کردند.

براساس توافقی که‌ بين هادی العامری رهبر فراکسیون الفتح (نزدیک به الحشد الشعبی) و مقتدا صدر (حامی سائرون) در چهارشنبه گذشته (21 شهریور 97) صورت گرفت، رهبر این دو فراکسیون بزرگ توافق کردند که روند انتخاب روسای سه گانه (رییس پارلمان، رییس جمهور و نخست وزیر) با تفاهم بین همدیگر پیش برود.گام بعدی پارلمان پس از انتخاب ريیس پالمان، تعیین ريیس جمهور عراق است که از جریان کردی خواهد بود و طبق قانون باید ظرف مدت یک ماه از تشکیل اولین جلسه پارلمان انتخاب شود. ريیس‌جمهور هم به نوبه خود باید فراکسیون اکثریت و نخست‌وزیر مکلف را معرفی کند تا ماراتن انتقال قدرت از دولتی به دولت دیگر در این کشور به سرانجام برسد.