- - https://andisheh-nou.org -

نماینده استان سیستان و بلوچستان:مردم چشم‌شان به‌گوشت نخورده و برنج نمی‌خورند

عضو شورای روستای رشید با اشاره به‌شرایط بحرانی استان سیستان‌وبلوچستان گفت: اینجا دیگر مساله مهاجرت از روستاها به حاشیه‌شهرها نیست، بلکه مردم از استان مهاجرت می‌کنند. اینجا کودکان بدون صبحانه به‌‍‌مدرسه آمده و گرسنه راهی خانه می‌شوند. عزیز سارانی با اشاره به‌وخیم‌تر شدن شرایط در این منطقه به‌علت خشکسالی گفت: ما منتظر محموله‌های هلال‌احمر هستیم. در برخی از روستاها شرایط بحرانی است و آنها در اولویت قرار دارند. او با بیان اینکه بخش سیستان دارای ۸۰۰ روستا است، افزود: شرایط روستاهای اطراف زابل بحرانی‌تر از بقیه است. البته روستاهای اطراف چابهار نیز به‌شدت از نظر میزان دسترسی به آب، دچار مشکل هستند.

دیگر کسی نمی‌تواند برنج خریداری کند

این عضو شورا درباره وضعیت تغذیه‌ در این منطقه گفت: برخی از مردم ماه‌هاست که چشم‌شان به‌یک تکه گوشت هم نیفتاده است و با نان خشک سر می‌کنند. با این شرایط بحرانی دیگر کسی نمی‌تواند برنج خریداری کند، وقتی برنج به کیلویی ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان می‌رسد، یعنی شرایط اسفناک است، به‌ویژه در این چند روزی که قیمت ارز افزایش یافت و قیمت‌ها به‌شدت افزایش یافته است. نماینده سیستان‌وبلوچستان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها ، توانایی خرید را از مردم گرفته است، افزود: خشکسالی موجب ایجاد پدیده حاشیه‌نشینی در اطراف زاهدان، زابل و چابهار شده و همه این شهرها را با مشکل روبه‌رو کرده است. مساله‌ ما دیگر مهاجرت از روستاها به حاشیه شهرها نیست، بلکه مساله این است که مردم از استان مهاجرت می‌کنند.

بسته‌های حمایتی هیچ دردی را دوا نمی‌کنند

سارانی با اشاره به کمک‌هایی که سازمان هلال احمر به‌این منطقه ارسال کرده است، گفت: این بسته‌های حمایتی برای مردم هیچ کاری نمی‌کند، همچون یک قرص مسکن است که فقط یک یا دو ساعت شما را آرام می‌کند، اما مریضی دوباره ادامه پیدا می‌کند. باید به‌دنبال یافتن یک چاره اساسی برای مردم سیستان‌ و بلوچستان باشیم. او ادامه داد: از بسته‌های حمایتی راضی نیستم، چراکه هیچ دردی از مردم را درمان نمی‌کند. باید به مردم سیستان ‌و بلوچستان به‌دلیل خشکسالی و خسارت‌های ناشی از آن غرامت بدهند. هیچ کارخانه و کارگاهی در اینجا وجود ندارد و تنها امید مردم کشاورزی بود. به گزارش ایلنا، نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها با تاکید بر اینکه باید فارغ از کشاورزی به‌دنبال راه‌های دیگر درآمدزایی برای سیستان ‌و بلوچستان باشیم، تصریح کرد: ما هم‌مرز با افغانستان هستیم، اما با تعطیل کردن بازارچه‌های مرزی این منبع درآمد را هم برای مردم تعطیل کردند.