- - https://andisheh-nou.org -

به دنبال تجمع کشاورزان اصفهانی مطرح شد؛ وزارت نیرو حقآبه‌های مردم را به یغما برده/درختان کهنسال مردم مقابل چشمانشان خشک می‌شوند/مسئولان فقط وعده می‌دهند

روز گذشته کشاورزان و باغداران غرب و شرق استان اصفهان در مقابل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسفندیار امینی (دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان) در توضیح وضعیت کشاورزان اصفهان و دلیل تجمعات پی در پی آنها گفت: حقآبه‌های مردم را وزارت نیرو به یغما برده است. نه حاضر است حقآبه آنها را به آنها تحویل دهد و نه خسارتی به آنها پرداخت می‌کند. هر وقت هم کشاورزان اعتراضی می‌کنند، با قوه قهریه با آنها برخورد می‌شود. این افراد تاکنون به مراکز و نهادهای متعددی برای پیگیری مطالبات‌شان رجوع کرده‌اند. نه از دستگاه قضایی جواب گرفته‌اند و نه از نهاد ریاست جمهوری. مجلس هم تاکنون اقدامی نکرده است. وزارت نیرو هم به‌عنوان، دستگاه اجرایی مسئول، می‌گوید توانایی برآوردن مطالبات کشاورزان را ندارد.

امینی در انتقاد از رویکرد مجلسی‌ها به بحران آب در اصفهان، گفت: نمایندگان مجلس حداکثر کاری که بتوانند انجام دهند طرح پرسش از وزیر نیرو است. وزیر هم به مجلس آمده، جوابی می‌دهد و بقیه نمایندگان را نیز به همین طریق مجاب می‌کند. من تعجب می‌کنم از نمایندگان مجلسی که با پاسخ‌های وزیر نیرو مجاب می‌شوند. آنها مگر نمی‌بینند که زاینده‌رود خشک شده است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان سپس، با بیان اینکه اکنون مردم سردرگم و دچار استیصال شده‌اند، اظهار داشت: در مقابل چشمان آنها، درختان کهنسالی که متعلق به آنهاست، خشک می‌شود. اما در مقابل، شاهدند که در ارتفاعات، درختان تازه کاشته می‌شود.

وی با یادآوری جلسه‌ای که در تاریخ 23 اسفند سال گذشته با علی لاریجانی (ریاست مجلس) برگزار شد، گفت: این جلسه با حضور 19 نفر از نمایندگان مجلس، نظام صنفی کشاورزان، استاندار اصفهان، وزیر نیرو و رییس مجلس برگزار شد. در آن جلسه مصوب شد وزیر نیرو مصوبات شورای عالی آب در سال 92 را و زمان‌بندی و نحوه اجرای آنها را در حوزه زاینده‌رود تا پایان اردیبهشت 97 به ما ارائه دهد اما تاکنون چیزی در این راستا ارائه نشده، کسی هم نیست که بگوید چرا تاکنون اعلام نشده اند.

وی درباره تجمع‌ روز گذشته، بیان داشت: این افراد باغداران غرب و شرق اصفهان بودند. حرفشان این است زراعت که نداریم، باغات‌مان هم که میوه ندارند، حداقل اینکه مصوب شد اندکی آب داده شود تا درختان‌ما خشک نشوند را، اجرایی کنید.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان در پایان، گفت: اکنون کشاورزانی را سراغ داریم که بابت هر متر مکعب، حاضر شده‌اند بیست‌هزار تومان بپردازند اما واحدهای صنعتی بزرگ با درآمدهای بسیار بالا هستند که با شش هزار میلیارد تومان درآمد، بابت هر متر مکعب، هزار تومان هزینه کرده‌اند. کشاورز حقآبه‌دار که آب متعلق به اوست، تا بیست‌هزار تومان خریداری کرده است.

کریم صفاری قهدریجانی (دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان فلاورجان، عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان و دبیر کمیته تخصصی حقآبه‌داران غرب استان اصفهان) نیز در ارتباط با فرجام تجمع کشاورزان به ایلنا، گفت در تجمع روز دوشنبه، تعدادی از نمایندگان کشاورزان معترض با تنی چند از مسئولان شرکت آب منطقه‌ای گفتگویی داشتند. در پایان این گفتگوها، قرار بر این شد کشاورزان تا ۴۸ ساعت آینده، دست به تجمع نزنند. در مقابل، مسئولان مربوطه نیز وعده پیگیری مطالبات باغداران و کشاورزان را در ظرف این ۴۸ ساعت دادند.