- - https://andisheh-nou.org -

با تامین نشدن مواد اولیه؛ فعالیت‌ «صنایع چراغ جلو اتوموبیل مدرن» با ۷۰۰ کارگر متوقف شد/بیکاری ۵ هزار نفر به صورت غیرمستقیم

فعالیت‌های شرکت «صنایع چراغ جلو اتومبیل مدرن» با بیش از ۷۰۰ کارگر از روز شنبه متوقف شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فعالیت‌های کارخانه «صنایع چراغ جلو اتومبیل مدرن» که قطعات مورد نیاز خودروسازی‌های بزرگ کشور را تامین می‌کند با بیش از ۷۰۰ کارگر از روز شنبه متوقف شد.

«چنگی» مدیر امور مالی شرکت در مورد دلایل تعطیلی آن، گفت: عمده‌ترین مشکل تحریم کالاست و اینکه اجناس به ایران منتقل نمی‌شوند. مدیریت حتی پول مورد نیاز برای خرید اجناس را به کره جنوبی فرستاده اما به دلیل تحریم‌ها کالاها به دست ما نمی‌رسد.

وی افزود: حالا از طریق ترکیه عمل کردیم و به آنجا پول حواله زدیم اما ترکیه هم می‌گوید که با ایران کار نمی‌کند و مشکلاتی برای ما ایجاد کرده است. این موارد موجب شده که نتوانیم دستمزد اردیبهشت و خرداد ماه بیش از ۷۰۰ نفر از  کارگران خود را بپردازیم و در نتیجه فعالیت‌های کارخانه متوقف شده است.

مدیر امور مالی صنایع چراغ جلو اتومبیل مدرن افزود: این شرکت چراغ‌های محصولاتی همچون دنا، دنا پلاس، ۲۰۶، سمند،  پژوپارس و… را تامین می‌کند. مثلا درمورد دنا و دنا پلاس انحصار چراغ‌های نصب شده روی آنها در دست اتومبیل مدرن است و توقف فعالیت‌های آن به زیان شرکت‌های خودروسازی بزرگ کشور است.

وی با بیان اینکه بالا رفتن قیمت دلار موجب شده قیمت پلی‌کربنات به عنوان ماده اولیه تولید چراغ اتومبیل بالا برود، گفت: پیش از اعلام برقراری دوباره تحریم‌ها که به بالا رفتن قیمت ارز منجر شد، قیمت پلی‌کربنات ۹ هزار و ۷۰۰ تومان بود اما حالا قیمت آن به ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان رسیده و دیگر اجازه واردات آن به ایران داده نمی‌شود.

چنگی افزود: شرکت همچنین مطالبات سال‌های ۹۴ و ۹۵ خود را از شرکت «سازه گستر» پس از سه سال دریافت نکرده است. چندی پیش سازه‌گستر به ما اعلام کرد بیاید نامه بگیرید و به بانک بروید تا به طلب خود برسید. علاوه بر اینکه دو ماه برای گرفتن یک نامه معطل شدیم، پس از آن هم نتوانستیم از طریق بانک خرید دِین داشته باشیم.

مدیر امور مالی صنایع چراغ جلو اتومبیل مدرن با بیان اینکه مشکل دیگر این شرکت نام آن است، گفت: چون کلمه اتوموبیل در نام شرکت است، مشمول تحریم‌ها شده‌ایم، چراکه یکی از اجزای تحریم‌های آمریکا صنعت حمل‌و‌نقل است اما ثبت شرکت‌ها اجازه تغییر نام را به ما نمی‌دهد.

چنگی افزود:  ۵ هزار نفر به صورت غیرمستقیم برای صنایع چراغ جلو اتومبیل مدرن کار می‌کنند لذا توقف فعالیت‌های شرکت تعداد زیادی از شاعلان را خانه‌نشین می‌کند و این امر به هیچ وجه به نفع اشتغال موجود در کشور نیست.