- - https://andisheh-nou.org -

بازداشت جمعی کارگران معترض گروه ملی فولاد در اهواز

خبرگزاری هرانا – طی شب گذشته و امروز تعدادی از کارگران فولاد در اهواز بازداشت شدند. این کارگران به دلیل نبود مواد اولیه و معوقات مزدی سه ماهه خود در چند روز گذشته اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند. استاندار خوزستان نیز ضمن تایید این خبر گفته است که “استانداری پیگیر وضعیت کارگران بازداشتی‌ شب گذشته است”.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شب گذشته ۲۱ خردادماه ۱۳۹۷، به دنبال فراخوانی قبلی جمعی از کارگران فولاد اهواز در فلکه سوم کیانپارس اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند. این تجمعات در چند روز گذشته و امروز در اعتراض به نبود مواد اولیه و معوقات مالی سه ماهه شکل گرفت.

شب گذشته، ساعتی پیش از آغاز تجمع ماموران نیروی انتظامی و گارد ویژه اطراف محل تجمع حضور داشتند. پس از شکل گیری تجمع، ماموران به کارگران معترض حمله کرده و گزارش شده که نزدیک به ۵۰ تن از آنان را بازداشت کردند. از این بین تنها ۸ نفر ساعاتی پس از بازداشت آزاد شدند.

به دنبال بازداشت این افراد صبح امروز نیز صدها تن از کارگران گروه ملی فولاد اهواز مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند و خواستار آزادی همکاران خود شدند. اما در این تجمع نیز ماموران امنیتی ۱۰ کارگر دیگر را بازداشت کردند.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان نیز در گفت و گویی که روز سه‌شنبه با خبرگزاری ایلنا داشت، ضمن تایید این خبر گفت: “استانداری پیگیر وضعیت کارگران بازداشتی‌ شب گذشته است”.

وی در خصوص استمرار تجمعات کارگران گروه ملی فولاد اهواز گفت: “دلیل تجمعات این کارگران نبود مواد اولیه و معوقات مزدی است”.

شریعتی در مورد پیگیری‌های استانداری در مورد مطالبات صنفی کارگران گروه ملی فولاد اهواز گفت: “به دنبال اختصاص تسهیلات ۵۰ میلیاردی به این شرکت هستیم. در این خصوص با بانک ملی و سازمان خصوصی‌سازی صحبت کرده‌ایم”.

یک منبع مطلع اسامی تعدادی از این کارگران بازداشت شده را در اختیار هرانا قرار داد که در ادامه می‌آید:

١. حسن جاوید حمودی

٢. پیمان شجیرات

٣. محمد نقی زاده

۴. علی جماعتی

۵. رحمان سمعک

۶. کریم صیاحی

٧. علی عقبه

٨. علی طاهری

٩. مصطفی زرگانی

١٠. بهزاد علیخانی

١١. سید محمد موسوی

١٢. امیر شعبانی

١٣. سیدرزاق موسوی

١۴. هادی وائلی

١۵. فرزاد قراجی

١۶. یونس امیری

١٧. سید علی مرادی

١٨. نورعلی خان محمد

١٩. امیر حریزاوی

٢٠. احمد عفراوی

٢١. حسین عفری

٢٢. ابراهیم فارسی

٢٣. محمد علاوی

٢۴. سید جواد موسوی

٢۵. علیرضا محرب

٢۶. جواد اسکندری

۲۷. علی دقاقله

۲۸. ابراهیم برومند نیا

۲۹. علی حزبئی پور

۳۰. فیصل ساری

۳۱. شاهین بابا احمدی

۳۲. کاظم حیدری

گزارش شده که کارگران بازداشت شده در این تجمعات به مرکز جرایم مواد مخدر اهواز واقع در نزدیکی سه راه اندیمشک خارج از شهر اهواز منتقل شده‌اند. از این رو خانواده‌های این افراد از صبح امروز با تجمع مقابل این مرکز پیگیر وضعیت بازداشت شدگان شده‌اند.

گروه ملی فولاد اهواز که متعلق به گروه سرمایه گذاری امیر منصور آریا بود، پس از ماجرای اختلاس سه هزار میلیاردی مدیریت موقت آن به قوه قضاییه واگذار شد. اکنون تنها بخش لوله‌سازی با ۴۰۰ کارگر فعال است و بقیه بخش‌ها به دلیل نبود مواد اولیه فعالیت ندارند. کارگران معترض گفته‌اند که اگر دولت در تامین مواد اولیه همکاری کند بقیه بخش‌های این شرکت نیز فعال خواهند شد.

لازم به ذکر است، در اسفندماه سال گذشته [1] نیز کارگران شاغل در شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران در مقابل استانداری خوزستان و در سطح شهر اهواز اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند که پس از آن اطلاعات نیروی انتظامی این شهر، با در دست داشتن لیستی از کارگران معترض گروه ملی فولاد اهواز به درب منازل آنان مراجعه و اقدام به بازداشت‌های گسترده‌ی آنها کرده بود.