- - https://andisheh-nou.org -

چرا لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، مسکوت ماند؟

حاکمیت اسلامی برای مقابله با تحریم های اقتصادی دولت ترامپ، قدرت مانور محدودی دارد و مقامات بلند پایه و تاثیر گذار به این نتیجه رسیده اند که برای رهایی از مشکلات موجود، چاره ای جز امتیاز دادن ندارند. جمهوری اسلامی چنانچه به این نتیجه برسد که ورود به این کنوانسیون، گشایش های اقتصادی را به همراه خواهد داشت، تردیدی برای امضای آن نخواهد داشت.

 

اندیشه-به گزارش خبرگزاری مهر،در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی در مورد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، درخواستی به امضای ۵۰ نفر از نمایندگان رسید که طی آن خواستار تعویق دو ماهه در بررسی این لایحه شده بودند. به گفته علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، دولت نیز با این درخواست موافق بود.

علی نجفی خوشرودی نماینده بابل در مخالفت با این درخواست گفت: ضرب الاجلی تا ۲۴ خردادماه برای تصویب این لایحه از سوی نهادهای بین المللی گذاشته شده است. بنابراین تعویق دو ماهه آن در اختیار ما نیست. وی تاکید کرد: عضویت ما در این کنوانسیون جلوی ضرر قطعی را خواهد گرفت و منفعت محتمل را نیز تضمین می کند. در بخش های مختلف این کنوانسیون، سازوکارهایی پیش بینی شده است که اگر این کنوانسیون موجب از بین رفتن امنیت جمهوری اسلامی شود، بتواند از آن خارج شود. نماینده بابل اظهارداشت: رشد اقتصادی ۸ درصدی بدون مراودات بین المللی امکان پذیر نیست. امنیت ملی ما امروز فقط در حوزه منطقه نیست، امنیت ملی ما درگرو اشتغال ۵ میلیون جوان بیکاری است که در خیابان ها ولو هستند. در ادامه محمد دهقان نماینده مردم چناران و طرقبه در تذکری گفت: آقای عراقچی مطالبی را بیان کردند مبنی بر اینکه برای مبارزه جدی با تروریسم باید به این کنوانسیون بپیوندیم و اگر مبارزه جدی با تروریسم نداشته باشیم حقوق ما را مورد تعرض قرار می دهند. دهقان تاکید کرد: جمهوری اسلامی سالهاست که با تروریسم می جنگد اما تعاریف ما در مورد مبارزه با تروریسم با تعاریف جهانی متفاوت است. آنها گروه های آزادی بخش، حزب الله لبنان، حشدالشعبی و حماس را گروه های تروریستی می دانند. در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارات دهقان را قطع کرد و گفت: شما در مورد محتوا صحبت می کنید، باید ایراد آئین نامه ای اعلام کنید.

سایت جهان نیوز، سخنان غلامرضا تاجگردون، نماینده گچساران را آورد که گفت:” پیشنهاد مسکوت ماندن این لایحه فرصتی برای دیپلمات‌های کشورمان است که بتوانند با اروپا مذاکره کنند چرا که بعد از خروج آمریکا از برجام  ما هنوز اتفاق جدی از سوی اروپا نداشتیم و این پیشنهاد یک فرصت است تا دولت به اروپا بگوید ایران باید تضامین لازم را برای ادامه برجام دریافت کند، چرا که ایران تاکنون هر آنچه را که باید انجام می‌داده، انجام داده است.”

خبرگزاری تسنیم در همین ارتباط گزارش داد و نوشت:” نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی تسنیم گفته بود که اگر رئیس مجلس به نمایندگان این اجازه را ندهد که اعتراضات خود را به تصویب این لایحه در پارلمان ابراز کنند حدود 100 نماینده هم قسم شده‌اند که جلسه علنی قوه مقننه را ترک کنند و آبستراکسیون شکل بدهند.” بر اساس همین گزارش،سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تروریسم بین‌المللی شامل تروریسم تکفیری و دیگر گروه‌های مشابه می‌شود، گفت که هیچ تهدیدی امنیت ایران را در پیوستن به FATF تهدید نمی‌کند و باید به این معاهده بین‌المللی بپیوندیم.

سایت فرآرو، سخنان علی مطهری را نقل کرد و نوشت:”عده ای می گویند که تصویب لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم خیانت به کشور است و این لایحه استعماری است در حالی که واقعیت چیز دیگری است. مسئولان کشور باید این موارد را برای مردم توضیح دهند و بیان کنند که در صورت عدم تصویب این لایحه چه مشکلاتی برای بانک های ما و مردم ایجاد می شود.”

سایت آفتاب، در گزارش خود به موضوع تشنج در مجلس اشاره داشت و نوشت:” تعدادی از نمایندگان که اکثرا عضو فراکسیون ولایی مجلس هستند به محض ورود مجلس به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم CFT با در دست داشتن پلاکاردهایی و پهن کردن چندین طومار در صحن فضای مجلس را متشنج کردند.” به گزارش آفتاب‎نیوز، جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس زمانی که وارد بررسی کلیات لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم شد، متشنج گردید. چند نماینده عضو فراکسیون ولایی طومارهایی را در صحن مجلس و حتی روی مانیتورها در اعتراض به بررسی این لایحه پهن کردند. این اقدام با اعتراض علی لاریجانی رئیس مجلس مواجه شد، وی خطاب به این افراد گفت:” مجلس جای این کارها نیست. مجلس جای بیان، گفت و گو و بحث است به‌جای این کارها صحبت کنید و در نهایت یکدیگر را قانع کنید تا مجلس رای دهد.”در این هنگام طوماری جلوی لاریجانی انداخته شد که او آن را پایین انداخت و به این اقدام اعتراض کرد که پژمانفر خطاب به او گفت، شما خلاف آیین نامه عمل می کنید. لاریجانی در پاسخ به او گفت این کارهای شما خلاف آیین نامه است به جای آن صحبت کنید نه این که مجلس را از نظم عادی خارج کنید.”

موضوع پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، مدتی است محل برخوردهای جناحی در مجلس شورای اسلامی گردیده است. در مورد قبلی، این لایحه به مدت دو هفته مسکوت گذاشته شد و جلسه امروز یکشنبه 20 خرداد مجلس شورای اسلامی ادامه بحث برای تصویب این لایحه در مجلس بود. مسکوت گذاشتن دو ماهه این لایحه برای تصویب در مجلس بیشتر از آنکه ناشی از فشار مخالفان باشد، به دلیل عدم اطمینان مقامات حکومتی از قول و قرارهای اروپاییان باید ارزیابی شود. دولت جمهوری اسلامی برای رهایی از تنگناهای اقتصادی ناشی از خروج آمریکا از برجام، نیازمند همکاری با اروپا می باشد. در این راستا، اتحادیه اروپا شرط و شروطی را تعیین کرده است که پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم یکی از آنها می باشد. حاکمیت اسلامی برای مقابله با تحریم های اقتصادی دولت ترامپ، قدرت مانور محدودی دارد و مقامات بلند پایه و تاثیر گذار به این نتیجه رسیده اند که برای رهایی از مشکلات موجود، چاره ای جز امتیاز دادن ندارند. جمهوری اسلامی چنانچه به این نتیجه برسد که ورود به این کنوانسیون، گشایش های اقتصادی را به همراه خواهد داشت، تردیدی برای امضای آن نخواهد داشت. سازو کارهای موجود در رژیم اسلامی به صورتی نهادینه شده است که نقش بیت رهبری در آن برجسته و نقش نمایندگان مجلس در آن، تاثیر گذاری تعیین کننده را ندارد. مسکوت ماندن این لایحه شرایطی فراهم می آورد تا رژیم جمهوری اسلامی برای چانه زنی با کشورهای اروپایی فرصت بیشتری داشته باشد.