- - https://andisheh-nou.org -

هفت تن از معترضان عرب در خوزستان با تودیع وثیقه آزاد شدند

خبرگزاری هرانا – هفت تن از شهروندان عرب ساکن شهر اهواز که در فروردین‌ماه سال جاری در اعتراض به سیاست نادیده گرفتن شهروندان عرب ایرانی توسط رسانه‌های دولتی به عنوان قسمتی از سیاست‌های “تبعیض آمیز و حذفی” حکومت ایران بازداشت شده بودند طی روز گذشته و امروز با تودیع وثیقه به صورت موقت تا زمان پایان دادرسی آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مکی سیلاوی [1]، شهروند ۲۴ ساله اهل ملاشیه که در تاریخ ۱۷ فروردین ۱۳۹۷ در جریان تجمعات شهروندان عرب در استان خوزستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت تا زمان پایان دادرسی آزاد شد.

همچنین امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه، علی حیدری [2]، ۲۸ ساله فرزند مطر از اهالی کوی علوی شهر اهواز که در تاریخ ۱۵ فروردین در قهوه‌خانه احلی الیالی بازداشت شده بود، با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی و شیخ فائز مندائی (صابئی) [3]، از اهالی شهر سوسنگرد که در روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین توسط قرارگاه ابوالفضل العباس سپاه بازداشت شده بود با تودیع وثیقه به صورت موقت تا زمان پایان دادرسی آزاد شد.

همزمان با آزادی این معترضان در روز چهارشنبه، علی سواری [4] ۲۱ ساله از اهالی عین دو شهر اهواز که در تاریخ ۱ اردیبهشت توسط قرارگاه ابوالفضل العباس سپاه بازداشت شده بود، همراه با علیرضا شریفی [2]، سمعت دحیمی [5] ومجید نیسی [6] از اهالی عین دو شهر اهواز که در تاریخ ۱۵ فروردین بازداشت شده بودند، هر یک با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت تا زمان پایان دادرسی آزاد شد.

لازم به یادآوری است از روز ۸ فروردین ماه سال جاری شهروندان عرب در اعتراض به “نادیده گرفته شدن” در رسانه‌های دولتی به عنوان قسمتی از سیاست‌های “تبعیض آمیز و حذفی” حکومت ایران دست به اعتراض زدند که این اعتراضات بیش از یک هفته به طول انجامید.

در پی این اعتراضات که بیشتر در شهرهای مختلف استان خوزستان به خصوص نواحی جنوبی آن گسترش یافت، نیروهای امنیتی و انتظامی جهت پایان دادن به تجمعات، بسیاری از شهروندان عرب که تعدادشان صدها تن تخمین زده می‌شود را بازداشت کردند.

علیرغم وعده‌های مقامات، زمینه آزادی عمده این افراد فراهم نشده است کماکان تعدادی از نوجوانان در وضعیت نامعلومی در زندان به سر می‌برند و همینطور گزارشاتی از بدرفتاری و بعضاً شکنجه بازداشت شدگان دریافت شده است.