- - https://andisheh-nou.org -

آمریکا روسیه را به دلیل حمایت از اسد تحریم می‌کند

نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا بعد از اقدام نظامی علیه سوریه، تحریم‌های تازه‌ای را علیه روسیه اعمال می‌کند. نیکی هیلی همچنین گفت که آمریکا نیروی نظامی خود را از سوریه خارج نمی‌کند. فرانسه با همکاری بریتانیا و آمریکا پیش‌نویس طرحی را تهیه کرده که چنانچه به تصویب شورای امنیت سازمان ملل برسد، چارچوب تازه‌ای برای مذاکرات سیاسی در بحران سوریه پیشنهاد می‌دهد.

نیکی هیلی در گفت‌وگویی که یکشنبه ۲۶فروردین/ ۱۵ آوریل شبکه سی بی اس با او انجام داد گفت تحریم‌های تازه آمریکا علیه روسیه، شرکت‌ها و نهادها و اشخاصی را هدف قرار می‌دهد که با تسلیحات شیمیایی ارتش سوریه در ارتباط قرار دارند.

نیکی هیلی گفته است روسیه می‌بایست تاوان حمایتش از دولت اسد را بپردازد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا هفته گذشته ۲۴ شهروند روسیه از جمله چند تن از الیگارش‌های این کشور و ۱۴ نهاد را به دلیل «فعالیت‌های شرورانه مسکو برای از بین بردن دموکراسی در غرب»تحریم کرده بود.

نماینده آمریکا در سازمان ملل در این گفت‌وگو اعلام کرد که آمریکا نیروی نظامی خود را از سوریه خارج نمی‌کند.

نیکی هیلی در گفت‌وگوی جداگانه دیگری که فاکس نیوز یکشنبه ۲۶ فروردین/ ۱۵ آوریل فاکس نیوز با او انجام داد، سه شرط را برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه برشمرد: این ضمانت که ارتش سوریه دیگر هرگز از سلاح شیمایی استفاده نکند، از بین رفتن کامل بقایای گروه دوات اسلامی (داعش) و اینکه تکلیف حضور ایران در سوریه هم مشخص شود:

«هدف ما این است که سربازن آمریکایی به وطنشان برگردند، اما تا وقتی که به این سه هدف نرسیده‌ایم، از سوریه خارج نمی‌شویم.»

کاخ سفید چهارشنبه ۴ آوریل/ ۱۵ فروردین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که حضور نظامی آمریکا در سوریه به پایان می‌رسد. در همان حال کاخ سفید یادآوری کرده بود که ایالات متحده آمریکا و متحدانش نسبت به انهدام کامل بقایای گروه دولت اسلامی (داعش) در سوریه متعهدند.

پیش از آنکه نیکی هیلی از تحریم‌های تازه اقتصادی آمریکا علیه روسیه خبر دهد، ولادیمیر پوتین و حسن روحانی رؤسای جمهور روسیه و ایران یکشنبه ۲۶فروردین/ ۱۵ آوریل درباره سوریه با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز، کرملین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که پوتین یک روز بعد از حمله آمریکا، بریتانیا و فرانسه به اهدافی در خاک سوریه به روحانی گفته است:

«اگر چنین اقداماتی که ناقض منشور سازمان ملل متحد است تکرار شود، بدون شک روابط بین‌المللی دچار هرج و مرج خواهد شد.»

کرملین اعلام کرده که رؤسای جمهور روسیه و ایران بر سر این موضوع توافق داشتند که «اقدام غیر قانونی» حمله نظامی آمریکا، فرانسه و بریتانیا به سوریه به چشم‌انداز توافق سیاسی در سوریه لطمه جدی می‌زند.»

همزمان با این تحولات ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه یکشنبه ۲۵ فروردین/ ۱۵ آوریل از تلاش فرانسه با همکاری بریتانیا و آمریکا برای تهیه پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای درباره گفت‌وگوهای صلح سوریه خبر داده است.

لودریان گفته است بعد از اقدام نظامی مشترک این سه کشور علیه سوریه، این درک مشترک پدید آمده که اقدامات نظامی علیه اسد می‌بایست سنجیده و مقطعی باشد. به گفته لوریان، فرانسه به زودی پیش‌‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل تقدیم می‌کند. در این قطعنامه فرانسه، بریتانیا و آمریکا پیشنهادهای خود را برای راه حل سیاسی در بحران سوریه ارائه می‌دهند.

پیش از این مقامات وزارت دفاع آمریکا پیشنهاد داده بودند که مأموریت نیروهای نظامی آمریکا در سوریه می‌بایست فراتر از مبارزه با بقایای داعش باشد.

ژنرال جوزف ووتل مسئول «ستاد فرماندهی مرکزی» ارتش آمریکا خواهان مشارکت ارتش در بازسازی سوریه و در همکاری با نهادهای دیپلماتیک و غیر نظامی آمریکا در بحران سوریه شده بود.

نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل به درخواست روسیه و برای بررسی حمله هوایی ایالات متحده،‌ بریتانیا و فرانسه به چندین هدف نظامی در سوریه شنبه ۱۴ آوریل / ۲۵ فروردین برگزار شد. این جلسه صحنه‌ دیگری بود از جدل لفظی آمریکا و روسیه. پیش‌نویس پیشنهادی روسیه در این نشست با رأی مخالف اعضا مواجه شد.

رادیو زمانه