- - https://andisheh-nou.org -

۸۰ کارگر کنتورسازی ایران در نوبت اخراج قرار گرفتند

در پی ادامه بحران مالی در کارخانه کنتورسازی، کارفرما اسامی دست‌کم ۸۰ کارگر قراردادی را با سوابق ۵ تا ۱۰ سال در لیست اخراجی‌ها قرار داده است. از قرار معلوم این ۸۰ کارگر در ابتدای اردیبهشت ماه پس از خاتمه قرارداد کارشان بیکار می‌شوند.

منابع کارگری ایلنا در کارخانه «کنتورسازی ایران» گزارش دادند؛ در این واحد تولیدی حدود ۲۴۰ کارگر مشغول به کار هستند اما طی یکماه گذشته به دلیل آنچه ازسوی کارفرما «رکود بازار فروش محصولات» عنوان می‌شود؛ اسامی دست‌کم ۸۰ کارگر این واحد تولیدی تا پایان ماه جاری در لیست اخراج قرار گرفته است.

طبق اظهارات کارگران این کارخانه، مدیریت کنتورسازی که اخیرا مسئولیت این واحد تولیدی را برعهده گرفته است، عقیده دارد که فعالیت این واحد تولیدی به شیوه کنونی مقرون به صرفه نیست و باید برای کاهش هزینه‌های تولید از نیروی کار کارخانه کم کند.

کارگران درخصوص وضعیت شرکت کنتورسازی ایران می‌گویند: این واحد از اواسط اسفند ماه فعالیت تولیدی خود را به بهانه آغاز تعطیلات نوروزی متوقف کرده و بعد از ایام تعطیلات نوروزی هر سه روز یکبار روند تعطیلات را تمدید می‌کند.

منابع خبری در این واحد تولیدی در ادامه می‌گویند: مجموع مطالبات حدود ۲۴۰نفر از کارگران قراردادی کنتورسازی به ۸ ماه مزد و عیدی سال ۹۵ و سه ماه ونیم مزد در سال ۹۶ مر بوط می‌شود.

این کارگران که احتمال می‌دهند درنتیجهٔ وضعیت پیش آمده؛ ممکن است سایر کارگران نیز امنیت شغلی خود را از دست بدهند، در بخش پایانی سخنان خود گفتند: کارگران شرکت کم‌مصرف ایرانیان که از واحدهای زیرمجموعه شرکت کنتورسازی ایران در قزوین است، همانند کارگران کنتورسازی مطالبات مزدی طلبکارند.

تعدیل کارگران موقتی است

هادی غنچه (سرپرست شرکت کنتور سازی ایران) با تایید خبر تعدیل حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر از کارگران گفت: این تعدیل‌ها موقتی است و در راستای‌‌‌ رهاسازی محصولات کارخانه از گمرک و زمینه‌سازی محصولات جدید صورت می‌گیرد.

او با بیان اینکه کارگران تعدیل شده برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار معرفی خواهند شد، تصریج کرد: قطعا کارگران تعدیل شده بعد از مدت زمانی حدودا ۷ تا ۸ ماه مجددا به کار سابقشان بازخواهند گشت.

وی در توضیح اظهارات خود گفت: بخش زیادی از محصولات کارخانه از سال ۹۲ در گمرک ازسوی طلبکاران توقیف شده و چندین سال بود که مدیران قبلی فکری برای تولید محصول جدید و به‌روز نکرده بودند به همین دلیل ضمن اینکه قصد داریم در یک فرصت حدودا ۷ تا ۸ ماهه محصولات خود را از گمرک‌‌‌ رها کنیم باید زمینه تولید یک محصولی جدید نیز در این مدت فراهم شود.

او گفت: در این فاصله ۷ تا ۸ ماهه که در آمد شرکت به سبب کاهش تولید به حداقل کاهش می‌یابد، تعدادی از کارگران را موقتا برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار معرفی می‌کنیم.

به گفته وی، در حال حاضر محصولی که از شرک تولید می‌شود رضایت خریدران را فراهم نمی‌کند و ما ناچاریم محصول جدیدی برای رضایت مشتریان به بازار عرضه کنیم.

وی درخصوص مطالبات معوقه کارگران کنتورسازی گفت: از آبان ماه سال ۹۶ که مدیریت شرکت را برعهده گرفتم کارگران ۱۱ ماه مطالبات معوقه طلب داشتند.

او با بیان اینکه مطالبات قبلی کارگران هنوز پرداخت نشده است، افزود: اسفند ماه سال گذشته بخش از مطالبات سال ۹۶ کارگران را به همراه عیدی پرداخت کردیم. همچنین بیمه کارگران به‌روز شده است.

او در خصوص وضعیت کارگران صنایع کم‌مصرف ایرانیان نیز گفت: در کارخانه صنایع کم‌مصرف ایرانیان حدودا ۴۰ کارگر مشغول کارند که تعدادی از آن‌ها به کنتورسازی انتقال داده می‌شوند و مقدمات انتقال آن‌ها نیز فراهم شده است.

به گفته وی، در کارخانه صنایع کم‌مصرف ایرانیان به نسبت کارخانه کنتورسازی از مشکلات کمتری برخوردار هستیم.