- - https://andisheh-nou.org -

فرصتي براي تنفس بي‌بي – نتانياهو براي سفري پنج‌روزه به امريكا رفت

بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اسراييل ديروز وارد واشنگتن شد تا براي پنجمين بار طي ١٤ ماه گذشته با دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده امريكا ديدار و گفت‌وگو كند. ترامپ و نتانياهو قرار است امروز با يكديگر در كاخ سفيد ديدار كنند و فردا، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در آيپك، لابي قدرتمند يهودي در امريكا سخنراني كند. نتانياهو شايد بعد از ٨ سال روابط شكننده و غيرصميمانه با رييس‌جمهور پيشين امريكا، اكنون از اينكه يك متحد قدرتمند در كاخ سفيد دارد، بسيار خوشحال باشد، اما در عين حال مي‌توان گفت كه او در سخت‌ترين دوران نخست‌وزيري‌اش قرار دارد، از يك سو از سوي افكار عمومي و رسانه‌هاي اسراييلي به دليل اتهام‌هاي فساد مالي تحت فشار شديد قرار دارد، با رييس‌جمهوري در واشنگتن مواجه است كه بر خلاف ميل دولت رژيم صهيونيستي خواهان به ثمر رساندن يك معامله صلح با فلسطينيان است و بيش از هر زمان ديگري خطر دشمنانش را در مرزهاي سرزمين‌هاي اشغالي احساس مي‌كند.

دعوت از ترامپ براي نكبت

نتانياهو گفته است در سفرش به واشنگتن از ترامپ براي سفر به سرزمين‌هاي اشغالي و مراسم افتتاح سفارت امريكا در قدس اشغالي همزمان با هفتادمين سالروز نكبت (يوم كيپور يا روز تاسيس رژيم صهيونيستي) دعوت خواهد كرد. تصميم دونالد ترامپ براي انتقال سفارت ايالات متحده امريكا از تل‌آويو به قدس شريف، با وجود مخالفت‌هاي جهاني با ذوق‌زدگي از سوي رژيم صهيونيستي پذيرفته‌شده است. شالوم ليپنر، تحليل‌گر اسراييلي به نيويورك تايمز مي‌گويد: «نتانياهو به عنوان سياستمداري كه بهتر از هر كس ديگر امريكا و امريكايي‌ها را مي‌شناسد در انتخابات نامزد شد، اما مدت‌ها طول كشيد تا ترامپ رييس‌جمهور شود تا او بتواند ٨ سال رابطه خصمانه با رييس‌جمهور دموكرات را پشت سر بگذارد، حالا او مانند كسي است كه بعد از مدت‌ها آفتاب به او تابيده است.»بر اساس گزارش خبرگزاري فرانسه، بنيامين نتانياهو پيش از سفر به واشنگتن در جمع خبرنگاران تاكيد كرده است كه در ديدارش با دونالد ترامپ از او براي سفر به سرزمين‌هاي اشغالي و حضور در مراسم افتتاح سفارت امريكا در قدس اشغالي، دعوت خواهد كرد. پيش از اين مقام‌هاي امريكايي از احتمال افتتاح سفارت بين ٢ تا ٤ سال ديگر سخن گفته‌بودند و مايك پنس پيش‌بيني كرده‌بود كه انتقال سفارت در سال ٢٠١٩ رخ دهد، اما بعد از سخنراني محمود عباس در شوراي امنيت، كاخ سفيد ناگهان اعلام كرد كه مراسم افتتاح سفارت را به ماه مه سال ٢٠١٨، همزمان با روز نكبت يا هفتادمين سالگرد تشكيل رژيم صهيونيستي تغيير داده است. سفارت جديد امريكا قرار است در محل كنسولگري كنوني در قدس شريف افتتاح شود.

مثلث شوم

به نوشته يك روزنامه امريكا تعدادي از بازرگانان با‌نفوذ عرب و يهودي در امريكا، به صورت پيوسته در حال تلاش براي اثرگذاري در سياست خارجي امريكا هستند تا منافع امارات‌متحده‌عربي و اسراييل را تامين كنند. همزمان با سفر نتانياهو به واشنگتن، روزنامه نيويورك‌تايمز بخشي از تحقيقات رابرت مولر، بازپرس ويژه پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا را فاش كرده است كه از نقش بازرگانان خارجي وابسته به امارات متحده عربي و اسراييل در تاثير بر سياست خارجي دولت ترامپ خبر مي‌دهد.

به نوشته نيويورك‌تايمز، جورج نادر، يك بازرگان امريكايي لبناني و مشاور نزديك وليعهد ابوظبي، محمد بن زايد، چندين بار طي يك سال گذشته به كاخ سفيد رفت و آمد كرده و براي تاثيرگذاري در سياست خارجي امريكا به نفع دولت امارات متحده عربي تلاش كرده است. بر اساس اين گزارش نادر تلاش كرده تا دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا را به يك ديدار غيررسمي با محمد بن زايد، وليعهد جوان ابوظبي در خارج از كاخ سفيد ترغيب كند. در اين ميان، اليوت برويدي، بازرگان يهودي امريكايي كه كمك‌هاي بزرگي به كارزار انتخاباتي ترامپ كرده است و از جمله هواداران مهم نتانياهو محسوب مي‌شود نيز با جورج نادر در اين پرونده همكاري كرده است. پيشنهاد ديدار پنهاني با محمد بن زايد از سوي برويدي مطرح شده است و اكنون رابرت مولر، بازپرس ويژه پرونده قصد دارد احتمال تلاش‌هاي اين افراد براي كمك به كارزار تبليغاتي به ازاي گرفتن امتيازهاي ويژه در سياست خارجي به نفع امارات و اسراييل را بررسي كند.

پناه به ترامپ از شر فساد

سفر به واشنگتن فرصتي كوتاه براي نخست‌وزير رژيم صهيونيستي ايجاد مي‌كند تا از فشار رسانه‌ها و افكار عمومي در مورد پرونده فساد رهايي پيدا كند. تنها سه روز از آخرين بازجويي پليس اسراييل از نتانياهو مي‌گذرد و پليس تاكيد كرده است كه بلافاصله بعد از بازگشت نتانياهو از سفر ٥ روزه‌اش بار ديگر از او بازجويي خواهد كرد. نتانياهو پيش از سفر به واشنگتن در گفت‌وگو با رسانه‌هاي اسراييلي ادعاي بي‌ثبات بودن دولتش را رد كرده و گفته است كه هيچ برنامه‌اي براي انحلال پارلمان و برگزاري انتخابات زودهنگام به دليل اتهام‌هاي فساد وجود ندارد.

تاكنون پليس رژيم صهيونيستي رسما در دو پرونده فساد نتانياهو را رسما به عنوان متهم به دادستاني معرفي كرده است و تحقيقات در مورد پرونده‌هاي ديگر ادامه دارد. فرصت سفر ٥ روزه به واشنگتن يك مهلت بي‌نظير تبليغاتي براي نتانياهو ايجاد مي‌كند تا توجه افكار عمومي را از پرونده فساد خودش پرت كند، او قطعا در اين سفر تلاش خواهد كرد تا با بزرگ‌نمايي تصميم ترامپ براي انتقال سفارت امريكا به قدس شريف، اين مساله را به عنوان يك پيروزي بزرگ براي
خودش نشان دهد.

ترامپ هر چند شخصا به فساد اقتصادي متهم نشده است، اما مانند نتانياهو در واشنگتن زير فشار شديد رسانه‌ها و سياستمداران احزاب مخالف قرار دارد. نتانياهو از دوست خودش در كاخ سفيد برچسب «اخبار جعلي» را وديعه گرفته است تا روي اخبار رسانه‌ها در مورد اتهامات فساد خودش بچسباند و ترامپ را به عنوان «دوست حقيقي» اسراييل مي‌نامد.

فشار بر ايران

نتانياهو خودش اصلي‌ترين موضوع مورد بحث در سفر به واشنگتن را مساله ايران عنوان مي‌كند، در نتيجه پيش‌بيني مي‌شود كه ايران مركز تمام گفت‌وگوها و سخنراني‌هاي نتانياهو در سفرش به واشنگتن باشد. نتانياهو به عنوان يكي از اصلي‌ترين منتقدان برجام، از اين فرصت استفاده مي‌كند تا از تهديد ترامپ براي خروج امريكا از برجام همراهي كند. پيش از آغاز سفر نتانياهو تاكيد كرد: «قبل از هر چيز من در آستانه تصميم‌گيري در مورد برجام با ترامپ در مورد ايران گفت‌وگو خواهم كرد. ما در اين ديدارها در مورد اقدامات تهاجمي ايران در منطقه به طريق اولي و برنامه هسته‌اي ايران به صورت ويژه گفت‌وگو خواهيم كرد.» نتانياهو كه پيش از توافق هسته‌اي، خواهان توقف گفت‌وگوها با ايران بود، حالا با شعار «اصلاحش كنيد يا تمامش كنيد» قصد دارد امريكايي‌ها را وادار به اصلاح يا كناره‌گيري از برجام كند. موضوعي كه ايران و طرف‌هاي ديگر مذاكرات هسته‌اي با آن موافقت نكرده‌اند، اما دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا بي‌ميل به عملي كردن آن نيست. ميشل فلورنوي، معاون سياسي پيشين وزير دفاع امريكا به نيويورك تايمز مي‌گويد: «نگراني من اين است كه بي‌بي باعث شود كه ترامپ براي خروج از برجام تهييج شود، به نظر من ترامپ بايد تا حد ممكن خويشتنداري نشان دهد.» در عين حال مساله ديگري كه براي نتانياهو اهميت دارد، ادعاي حضور نظامي ايران در سوريه است. هر‌چند اسراييل چندين‌بار تاكنون ايران را به حضور در نزديكي مرزهاي سرزمين‌هاي اشغالي در سوريه متهم كرده است و در مذاكرات مختلف با روسيه و امريكا خواهان رويارويي با ايران شده است، اما حتي مقام‌هاي امريكايي نيز در اين مورد هنوز كاملا با تل‌آويو همراه نشده‌اند. ژنرال وتل، فرمانده ارشد سنتكام به‌تازگي در يك جلسه استماع كنگره گفته است كه هنوز مقابله با ايران جزو برنامه‌هاي امريكا از حضور در سوريه نيست.

شهاب شهسواري

اعتماد