- - https://andisheh-nou.org -

نگرانی کارگران «ایران چوکا» از تهدید امنیت شغلی

به دلیل کاهش فعالیت تولیدی صنایع چوب و کاغذ ایران در شهرستان تالش، حدود هزار کارگر این کارخانه تولیدکننده انواع کاغذ بابت امنیت شغلی خود احساس نگرانی می‌کنند.

کارگران این کارخانه در تماس با ایلنا گفتند: فعالیت کارخانه ایران چوکا که در زمینه تولید «انواع کاغذ » در استان گیلان فعالیت می‌کند، از ابتدای سال جاری به دلیل مشکلات مالی به حداقل رسیده است.

آنان با بیان اینکه هم اکنون کارگران این کارخانه از وضعیت موجود رضایت ندارند، در ادامه گفتند: کاهش تولیدات این کارخانه تهدیدی برای امنیت شغلی کارگران کارخانه شده است.

به گفته کارگرانی که این اطلاعات را در اختیار ایلنا گذاشته‌اند، در چند سال گذشته فعالیت «چوکا» دیگر رونق سابق را ندارد و از ابتدای سال جاری هرچند هفته یکبار  به صورت موقت برای مدت نامعلومی فعالیت این واحد تولیدی متوقف شده است.

این کارگران در تشریح پیشینه مشکلات خود اظهار داشتند: ایران چوکا برای یکسال  [1]تا ۲۹ آبان ماه سال ۹۵ تعطیل بود که در نتیجه اعتراضات [2] ده روزه کارگران، بار دیگر فعالیت [3] تولیدی خود را از سر گرفت. ما نمی‌خواهیم بعد از پشت سر گذاشتن این همه مشکلات دوباره به وضعیت بحرانی سال  قبل دچار شویم.

به گفته این کارگران هم‌اکنون به دلیل تامین نشدن مواد اولیه، شرکت چوکا تولید خوبی ندارد و برخی مشتریان خود را در فاصله زمانی که کارخانه تعطیل می‌شود، از دست داده است.

این کارگران که به دلیل نداشتن امکانات تولید کماکان امنیت شغلی‌شان را در مخاطره می‌بینند، در بخش دیگری از سخنان خود گفتند: اگر بیش از این بی‌توجهی‌ها که ناشی از تامین نشدن منابع مالی است، ادامه پیدا کند، کارگران ضمن از دست دادن امنیت شغلی خود انگیزه‌ای برای کار کردن نخواهند داشت.

این منابع کارگری در ادامه گفتند: به‌رغم موارد ذکر شده پرداخت مطالبات مزدی کارگران شاغل در این کارخانه دست‌کم یک ماه به تاخیر افتاده و بیمه تامین اجتماعی آنان نیز دچار مشکلاتی است.

به نقل از کارگران این واحد گفته می‌شود همچنین حدود ۱۷۰ نفر از همکارانشان مدتهاست منتظر پرداخت ۴ درصد هزینه بازنشستگی خود هستند.

آن‌ها در بخش پایانی سخنان خود افزودند: آنچه برای کارگران این کارخانه حائز اهمیت است، حفظ اشتغال آنهاست چراکه در منطقه محل کارشان فرصت شغلی دیگری وجود ندارد.

چوکا دچار کمبود نقدینگی است

علی برزن (مدیرعامل کارخانه ایران چوکا) علت بروز مشکلاتی که کارگران از آن خبر می‌دهند را کمبود نقدینگی دانست و گفت: به زودی با تامین اعتبار مشکلات مالی کارخانه مرتفع می‌شود.

وی با بیان اینکه در بحث تولید و فروش محصولات خود هیچگونه مشکلی نداریم، عنوان کرد: تنها مشکل موجود کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است.

مدیرعامل کارخانه ایران چوکا با بیان اینکه این کارخانه حدود ۸۷۰ کارگر شاغل دارد که یک ماه معوقات مزدی طلبکارند، افزود: در حال حاضر طبق برنامه تعیین شده تولید می‌کنیم و امیدواریم با حمایت سهام‌داران اصلی کارخانه و دریافت هرچه زودتر اعتبارات مالی، مشکلات کارخانه ایران چوکا و کارگرانش مرتفع شود.

به گفته وی، همچنین قرار است با تامین اعتبار هزینه بازنشستگی حدود ۱۶۰ کارگری این واحد که مشمول بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان‌آور هستند تا پایان سال پرداخت شود.