- - https://andisheh-nou.org -

بیانیه جمعی از زندانیان اوین در خصوص اعتراضات مردمی اخیر

خبرگزاری هرانا – جمعی از زندانیان سیاسی و امنیتی محبوس در زندان اوین در واکنش به حوادث اخیر ایران با نگارش بیانیه ای به خانواده داغداران تسلیت گفته و تاکید کرده‌اند که منشا این اعتراضات بی‌توجهی به مشکلات جامعه از جمله افزایش فقر، مشکلات معیشتی، افزایش بیکاری، کاهش درآمد مردم، افزایش نگرانی، فساد موجود در سیستم، عدم رعایت حقوق و آزادیهای مشروع مردم، عدم رعایت عدالت در دستگاه قضایی کشور و سایر مطالبات مردمی است که توسط مسئولین بی پاسخ مانده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،جمعی از زندانیان سیاسی و امنیتی زندان اوین با نگارش بیانیه ای به حوادث اخیر ایران واکنش نشان دادند.

در قسمتی از این بیانیه آمده است “مطابق با ماده ۲۷ قانون اساسی کشور و ماده ۲۰ منشور حقوق بشر هر گونه تجمعات و تظاهرات مسالمت آمیز آزاد شناخته شده است .همه انسانها در تشکیل اجتماعات و تظاهرات برای بیان خواسته ها، مطالبات، اعتراضات و ابراز نارضایتی ها و انتقاداتشان آزاد می باشد .و این مسئله جز حقوق مسلم و مصرح شهروندان محسوب می شود”.

متن بیانیه را به نقل از هرانا بخوانید:

در روزهای اخیر در اکثر نقاط کشور شاهد اعتراضات و تظاهرات مردمی نسبت به وضعیت و شرایط ناگوار اقتصادی و محدودیت های سیاسی اجتماعی بودیم. افزایش فقر، مشکلات معیشتی، افزایش بیکاری، کاهش درآمد مردم، افزایش نگرانی، رکود اقتصادی، فساد موجود در سیستم، معضلات بانکی، اختلاس ها و غارت بیت المال، مشکلات محیط زیستی و اقلیمی، محدودیت دانشجویان و ستاره دار شدن آنها، عدم رعایت حقوق و آزادیهای مشروع مردم، عدم رعایت عدالت در دستگاه قضایی کشور، عدم نظارت بر نهادها و دستگاههای خاص حکومت، عدم شفافیت و غیره از عوامل اصلی اعتراضات و نارضایتی های اجتماعی هستند.

اقشار مختلف مردم که به خاطر پایمال شدن حقوقشان دست به هر اقدام مشروعی برای ابراز خواسته هایشان زده اند. با عدم پاسخگویی عدم توجه بی تفاوتی و حتی دست رد از سوی حکومتیان مواجه شده و با حضور گسترده و چشم گیر در کف خیابانها اعتراضات به حق خویش را نشان دادند، و در این حوادث عده ای جان خویش را از دست دادند. ضمن ابراز همدردی با خانواده های کشته شده گان و بیان تسلیت به آنها به ذکر موارد ضروری و مهم از منظر خود می پردازیم.

اولا مطابق با ماده ۲۷ قانون اساسی کشور و ماده ۲۰ منشور حقوق بشر هر گونه تجمعات و تظاهرات مسالمت آمیز آزاد شناخته شده است. همه انسانها در تشکیل اجتماعات و تظاهرات برای بیان خواسته ها، مطالبات، اعتراضات و ابراز نارضایتی ها و انتقاداتشان آزاد می باشد و این مسئله جز حقوق مسلم و مصرح شهروندان محسوب می شود. اما عدم اجرای این حقوق و آزادی های مدنی و عدم تعریف مکانیزم و روش اجرایی آن همچنین عدم وجود تمهیداتی برای تحقق آنها سبب محروم شدن چندین ساله شهروندان کشور از حق آزادی اجتماعات و اعتراضات مسالمت آمیز گشته است.

دوما اینکه، اگر منشاء اعتراضات و تجمعات به حق مردم را به کشورها و جریانهای خارج از کشور وصل نماییم، تکرار کلیشه ای پاک کردن صورت مسئله است که همان بر نتابیدن مطالبات و خواسته های قانونی مردم می باشد. ریشه و منشاء این اعتراضات بد کارکردی نظام است و کاملا درونی است اما ممکن است که برخی از کشورها و جریانهای خاص در صدد موج سواری یا مصادره ی این حرکت های اجتماعی مردم شوند، بایستی به جای نشان دادن آدرس غلط برای حل ریشه ای و ساختاری معضلات و مشکلات اجتماعی سیاسی کشور اقدامی اساسی صورت گیرد و از انباشت بیش از پیش بحرانهای متعدد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و محیط زیستی و قضایی جلوگیری به عمل آید.

سوما، اعمال و رفتارهای خشونت ورزانه و تخریب گرایانه امری غیر مقبول و محکوم می باشد و اینگونه از رفتارها و اعمال، از هر طرفی که صورت گیرد، مورد ملامت واقع شده و نفی میشود. مشق و روش مدنی و مسالمت آمیز یگانه راه درست برای ابراز مطالبات بیان اعتراضات و وصول به خواسته های بحق و قانونی می باشد. فلذا ما جمعی از زندانین سیاسی، عقیدتی کشور از اعتراضات و تجمعات مسالمت آمیز و قانونی مردم حمایت می کنیم.

هر گونه خشونت و تخریب را نیز محکوم می نماییم و در این برهه ی حساس از همه ی افراد، شخصیت ها،کارشناسان، نخبگان، جریانهای سیاسی، کارگزاران و مراجع اجتماعی و مسئولان دلسوز کشور خواستار ایجاد شرایطی برای باز شدن باب گفتگو و مذاکره برای بیان مطالبات و ابراز نارضایتی ها و انتقادات مردم، ارائه ی راهکارها و راه حل هایی عملی و جدی برای رفع مشکلات و معضلات معیشتی اقتصادی مردم، اجرای عدالت، آزادی زود هنگام بازداشت شدگان، تحقق و اجرایی شدن حقوق و آزادیهای مشروع مردم از جمله آزادی بیان، آزادی اندیشه و عقیده، آزادی مطبوعات و رسانه ها، آزادی احزاب و تشکلها، آزادی اجتماعات، نظارت بر همه ی نهادهای حکومتی و شفافیت در همه ی عرصه ها، رعایت حقوق اقلیت های قومی، مذهبی، عقیدتی،توسعه ی اقتصادی مناطق غیر مرکز کشور، رعایت حقوق زنان و فراهم کردن فضای آزاد و پر از نشاط و امید برای جوانان و آینده ای روشن برای نسل های آتی کشور هستیم.

زندانیان امضا کننده:
رویین عطوفت، رضا آقا خانی، علی اکبر اردشیر، علیرضا گلی پور، مختار اسدی، سهیل عربی، بهفر لاله زاری، حسین پاشیب، کورس کرم وندی، علی نیک خو، سیامک میرزایی