- - https://andisheh-nou.org -

کارگران روغن نباتی قو مقابل سازمان تامین اجتماعی تجمع کردند/ اعتراض به روند بازنشستگی

کارگران کارخانه روغن نباتی پارس قو از حوالی ساعت ۱۱ صبح امروز (سه‌شنبه/۱۹ دی) مقابل سازمان تامین اجتماعی واقع در خیابان آزادی تجمع کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران کارخانه روغن نباتی پارس قو از حوالی ساعت ۱۱ صبح امروز مقابل سازمان تامین اجتماعی واقع در خیابان آزادی تجمع کرده‌اند.

معترضان که بیشتر آن‌ها بیشتر از ۲۵ سال سابقه کار دارند و تعدادشان حدود ۲۸۰ نفر است، به اخلال در روند بازنشسته شدن خود با استفاده از ماده ۱۰ «قانون نوسازی صنایع» معترض هستند.

براســـاس این ماده، کارفرمایان می‌توانند به ازای هر نفر شاغل جــدیــد، یک نفر از کارکنان بــاسابقه‌ی پرداخت حق‌بیمه‌ی بیش از ۲۵سال را بـا پرداخت ۵۰ درصد مابـــه‌التفاوت کسورات سنوات باقی‌مانده تا زمان بازنشستگی قانونی، پیش از موعد بازنشسته کنند. ۵۰ درصد دیگر مابه‌التفاوت کسورات توسط دولت در بودجه‌های سالانه کل کشور پیش‌بینی و پرداخت می‌شود.

کارخانه روغن نباتی قو سال گذشته به علت مشکلاتی که در تامین نقدینگی و هزینه‌های مربوط به مصرف آب، برق و گاز وجود داشت، تعطیل شد و حدود ۳۰۰ کارگر آن بیکار شدند.

«گلرخ آزرمی» کارفرمای کارخانه روغن نباتی پارس قو پیش‌تر گفته بود که به منظور پایان دادن به سردرگمی کارگران کارخانه با مذاکره با سازمان تامین اجتماعی تلاش کرده تا اکثر کارگران این کارخانه را که بیش از ۲۵ سال سابقه کار دارند، با استفاده از قانون نوسازی صنایع بازنشست کند.

کارفرما کارخانه روغن نباتی پارس قو همچنین گفته که ۵۰ درصد ما به التفاوت کسورات سهم کارفرما در ماده ۱۰ قانون نوسازی صنایع را پرداخت کرده است. با این حال به علت انقباضی بسته شدن بودجه سال ۹۶ بودجه کافی برای سهم دولت  پیش‌بینی نشده و حالا قصور دولت موجب اخلال در روند بازنشستگی کارگران قو شده است.

در تجمع امروز همچین قرار شده که فردا پنجشنبه ساعت یک بعدازظهر جلسه‌ای با حضور احمد مشیریان (معاون روابط کار وزیر کار) و نمایندگان مدیریت و بازنشستگان کارخانه روغن نباتی پارس قو برگزار شود تا هرچه سریع‌تر راهکاری برای بازنشسته کردن کارگران پیدا شود.