- - https://andisheh-nou.org -

ناصر آقاجری می گوید: زیر پا گذاشتن قانون اساسی و الگو برداری از نظام‌های نئولیبرالی، خطری جدی‌ست.

ناصر آقاجری (فعال صنفی کارگران پروژه‌ای) در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: در دهه‌های گذشته، قانون اساسی به بهانه‌های مختلف زیر پا گذاشته شده و با پایمال شدن قانون اساسی، حق و حقوق کارگران نیز زیر پا گذاشته شده‌است.

وی در تشریح این مطلب افزود: برای نمونه، حق ایجاد تشکیلات صنفی در قانون اساسی ایران صراحت دارد. همان حقی که کاسب کارها و سرمایه داران برای دفاع از حقوق خود و برعلیه منافع کارگران و حقوق بگیران از آن استفاده کرده‌اند؛  سازمان های کوچک و بزرگ صنفی سرمایه داران، قانونی و بدون دخالت نهادهای دولتی فعالیت می‌کنند و علاوه بر آن، بر علیه حداقل حقوق کارگران تبلیغات وسیعی را اعمال می کنند؛ ولی متاسفانه کارگران از این حق محروم مانده‌اند.

آقاجری تاکید کرد: با پذیرفتن مناسبات نولیبرالی توسط حاکمیت پس از جنگ، مسیر تحولات اجتماعی به راه غلط رفته است و این نگرانی را به وجود می‌آورد که همان خطاها و اشتباهات دوران‌های گذشته برای کارگران تکرار شود.

وی با تاکید بر این که مخالف پذیرش سرمایه بخش خصوصی نیستیم؛ ادامه داد: همه حرف آنها که دغدغه عدالت و برابری را دارند این است که خصوصی‌سازی‌های بی‌رویه و بی‌ضابطه از میان برداشته شود و بساط رانت‌خواری برچیده شود.

آقاجری با بیان این که الگوبرداری صرف از نظام‌های نئولیبرالی آنهم بدون در نظر گرفتن ساختارها و جنبه‌های دیگر مساله، ما را به سراشیب فقر و بیکاری کشانده‌است؛ گفت: لااقل از کشورهایی الگو برداریم که با اتخاذ سیاست‌های درست اقتصادی در مسیر توسعه سریع قرار گرفته‌اند، مانند چین و یا برزیل؛ نه این که کشور را به یک میدان باز برای دلالان و واردکنندگان تبدیل کنیم.