- - https://andisheh-nou.org -

چالشی بر سر توان موشکی ایران

اگرچه به نظر می‌رسید این فشارها تنها از سوی آمریکایی‌ها علیه ایران طرح شود اما مدت‌هاست که اروپایی‌ها نیز هم‌صدا با آمریکا از برنامه‌های موشکی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

«جهان صنعت»- در حالی که بارها رهبران سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 حمایت کردند اما موضع آنها درباره برنامه موشکی ایران با آمریکایی‌ها در یک راستا قرار دارد و بارها در مجامع مختلف اعلام کرده‌اند که باید برنامه موشکی و اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه کاهش یابد. اگرچه به نظر می‌رسید این فشارها تنها از سوی آمریکایی‌ها علیه ایران طرح شود اما مدت‌هاست که اروپایی‌ها نیز هم‌صدا با آمریکا از برنامه‌های موشکی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. چندی پیش امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه در سفر یک‌روزه خود به امارات متحده از مذاکره درباره برنامه موشکی ایران سخن گفته و اعلام کرده بود که ممکن است این مساله منجر به تحریم‌های جدید علیه ایران شود. وی در مصاحبه با روزنامه الاتحاد امارات گفته بود: بسیار مهم است که در برابر فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه‌های بالستیکی ایران با قاطعیت برخورد کرد. رییس‌جمهور فرانسه بیان داشت: با توجه به شرایط منطقه به نظر می‌رسد امضای توافقنامه هسته‌ای با ایران، کافی نبود. امانوئل ماکرون افزود: البته این سخن به معنی بازنگری در این توافقنامه یا لغو آن نیست. باید درباره فعالیت‌های موشکی ایران، مذاکراتی آغاز شود. وی در ادامه گفت: فرانسه راهبردی را اتخاذ خواهد کرد که به تکمیل توافقنامه هسته‌ای‌ که ما خواستار حفظ آن هستیم، می‌انجامد، این راهبرد با آغاز مذاکرات درباره موشک‌های بالستیک ایران، راهبرد منطقه‌ای این کشور و تلاش برای همراه کردن هر چه بیشتر شرکا با مواضع ما، عملی خواهد شد، همچنین تلاش خواهم کرد رضایت هر آنکس را که به تجدید نظر در توافقنامه هسته‌ای تمایل دارد جلب کنم. وی ادامه داد: من این کار را آغاز کردم، سعی خواهم کرد رضایت دولت آمریکا را در این زمینه جلب کنم. کنگره آمریکا در هفته‌های آینده مسوولیت بزرگی بر دوش دارد. همچنین برای جلب رضایت عربستان نیز تلاش خواهم کرد. با وجود این اظهار‌نظرها سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در اظهار‌نظری جدید سخنان رییس‌جمهور این کشور را درباره برنامه موشکی ایران و تحریم‌ها علیه کشورمان تکرار کرد. ‌آگنه روماته اسپاین‌، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: همان‌طور که می‌دانید اتحادیه اروپا در حال حاضر تحریم‌هایی علیه نهادهای موشکی دخیل در برنامه موشک‌های بالستیک ایران اعمال کرده است. او این اظهارات را پاسخ به سوالی برای روشن کردن منظور امانوئل ماکرون از بیان اظهاراتی در امارات درباره احتمال وضع تحریم‌های جدید علیه ایران مطرح کرد. به نوشته رویترز، سخنگوی دستگاه دیپلماسی فرانسه در ادامه گفت: در صورت لزوم‌ می‌توان تحریم‌های جدید [علیه برنامه موشکی ایران] وضع کرد. برخی از تحلیلگران غربی معتقدند سفر امانوئل ماکرون به خاورمیانه و حضور او در عربستان و امارات و دیدار با محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان در تغییر زاویه‌دید این مقام فرانسوی نسبت به ایران نقش داشته و البته همین تغییر دیدگاه نیز می‌تواند روی دیگر رهبران اروپایی تاثیر بگذارد.
اگرچه در چندماه اخیر بیشترین میزان فشارها علیه ایران از سوی دولتمردان کاخ سفید اعمال شده و آنها به موازات تغییر در برجام برای افزایش فشارها برنامه موشکی ایران را نشانه گرفته‌اند و برخی از سران کشورهای اروپایی نیز در کنار آنها خواهان کاهش توان دفاعی ایران هستند اما در اروپا هنوز مخالفانی برای این مساله وجود دارد. فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن رد درخواست آمریکا برای افزایش فشارها بر ایران گفت: این اتحادیه هیچ برنامه‌ای برای بررسی تحریم‌های جدید علیه تهران ندارد. وی درخواست‌های واشنگتن برای افزایش فشارها بر ایران را رد کرد. وی با بیان اینکه برنامه‌ای برای تحریم‌ جدید ایران وجود ندارد، گفت: نه امروز و نه هفته گذشته درباره تحریم‌های بیشتر از طرف اتحادیه اروپا علیه ایران صحبت نکردیم. دولت آمریکا که پس از بازبینی سیاست‌های خود درقبال ایران رویکردی خصمانه‌تر علیه تهران اتخاذ کرده است، در هفته‌های اخیر از کشورهای اروپایی خواسته با واشنگتن در اعمال هزینه بر برنامه موشکی ایران و آنچه واشنگتن دامن زدن تهران به اختلافات در منطقه می‌خواند، همراهی کنند.
با وجود آنکه مقامات ایرانی بارها اعلام کرده‌اند مواضع موشکی ایران که بخشی از توان دفاعی کشور را شامل می‌شود، قابل مذاکره نیست اما به نظر می‌رسد سفرهای وزرای خارجه فرانسه و انگلیس به کشورمان و سفر‌ آتی امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه به تهران بی‌ارتباط با این مساله مهم نیست و احتمالا سرآغاز جدیدی برای مذاکرات جدی درباره برنامه موشکی ایران است.